Alla inlägg under januari 2015

Av Annie - 16 januari 2015 20:30

          

            Jag är inte rädd för att säga vad jag tycker eller för att Stå på mig. Numera.

            Livet med värk och sjukdom. Sjukskrivning, möten hit och dit, samtal, mejl, tuffa beslut m.m

            Jag kan ärligt säga att jag hanterar motgångar bättre idag än för några år sen.

            Det har hänt nåt. Mina erfarenheter har stärkt mig! Känner mig säkrare och mer beslutsam.

            Motgångar kommer fortfarande i olika skepnader. Men jag gräver upp mig rättså fort.

            Det betyder inte att att jag nonchalant. Men jag står på mig ;)

 

Av Annie - 15 januari 2015 15:45


        Jag brukar mest skriva positiva inlägg. Och det här är inget negativt inlägg, absolut inte.

        Men det är inte såna inlägg jag brukar skriva .Långt ifrån.

        Det här inlägget handlar om sånt som är tungt, djupt, filosofiskt och deprimerande.

        Vill dela med mig av min Ljudbok som jag fastnat i. Och den är tung men samtidigt bra!

        Skulle kanske inte rekomendera människor med depression, eller dem som mår dåligt att läsa den.

        Den är väldigt ärlig, och beskrivande. och dyster bitvis. Hon lämnar inget utanför, utan berättar

        precis hur är att leva med sin sjukdom. Med sin depression och ångest.

        Ljudboken jag lyssnar på är Ann Heberleins bok "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva".

        Ann berätttar om sina egna erfarenheter/liv med depression och bipolär sjukdom.

        Starkt av henne att berätta om sina erfarenheter tycker jag. Oerhört starkt.

        En riktigt gripande bok, jag vill bara lyssna mer och mer!

 

        Psykisk sjukdom är verkligen nåt att ta allvarligt på. Det kan vara en dödlig sjukdom.

        Skulle önska att fler människor får mer kunskap om dessa sjukdomarna, för det är sjukdomar!

        Det går inte "att rycka upp sig" eller "skärpa sig". Har själv aldrig haft det (tack o lov) men har haft

        det i min närhet, så jag har "sett" det på ganska nära håll. Var rädd om er & varandra<3

 

          

Av Annie - 14 januari 2015 16:30

     


                       Fina läsare och bloggvänner! Hej på er! ****

   

             Idag gäst bloggar jag hos www.bian.bloggplatsen.se :) Kl. 18 kommer inlägget upp ;)

             Jag skriver där om den bästa dagen i mitt liv! För mig var det ganska lätt att välja ämne

             att skriva om. Kände direkt att jag ville skriva om just detta! Det var en lycklig dag i mitt liv.

             Flera andra fina bloggare och bloggvänner gästbloggar också denna vecka hos bian,

             så kika gärna in hos henne hela veckan :) Nyfikna? Gå gärna in och läs! ;)

 

Av Annie - 12 januari 2015 17:15


        Har du svårt att sova på nätterna? ligger du vaken och räknar timmarna tills du ska gå upp?

        Vrider och vänder på dig i sängen? din högsta önskan just då är att FÅ sova?

        Du är långt ifrån ensam. Det är tvärtom faktiskt ganska vanligt.

        Ungefär var 3:e person i sverige har sömnbesvär då och då.

        Ungefär var 10:e person får riktigt svåra sömnproblem!

 

        Inte ens alla jag känner vet om mina sömnproblem som jag haft tidigare.

        Men jag har varit den 10:e personen. Då för många år sedan. Även fast det var länge sen.

        Man kan ju ha olika former av besvär med sömnen och för mig gick det ganska långt.

        Jag provade det mesta jag kunde för att det skulle bli bättre.

        Jag stängde av tv:n, lyssnade på lugn musik, försökte med avslappningsövningar, provade

        naturläkemedel, drack varm mjölk, och mycket mer. Inget hjälpte.

        Jag trodde faktiskt nästan att jag hade tappat förmågan att kunna sova?

        Ja visst låter det konstigt? men det var precis så det kändes ...

 

        Jag sökte väldigt mycket information om ämnet sömnproblem. Googlade, var på apoteket,

        läste tom böcker om sömnproblem. Till slut var mina sömnprobelm det enda jag kunde tänka. Verkligen!

        Det första jag tänkte på, på morgonen var om jag skulle kunna sova nästa natt ..

 

        Min vändning kom i form av "sömndagboken"- en sorts enklare kbt-bok om sömn & propavan.

        Sömndagboken går ut på att tillbringa bara några få timmar i sängen på natten.

        Att inte gå och lägga sig förräm man är så trött att man inte ORKAR vara uppe, tills ögonen

        inte orkar vara öppna. Att släppa fixeringen vid sömnen. Ändra tankebanorna.

 

        Och det blev bättre. Mycket bättre! Jag kunde sova igen, vilken lycka det var!

        Jag sover bra idag! Så jag vill säga: DET BLIR BÄTTRE!

        Så sök hjälp om det inte blir bättre. Det finns hjälp att få. Det blir bättre!

 

     

Av Annie - 11 januari 2015 18:06


    

                                          Hallå fina bloggvänner och läsare!<3

 

            Min morgon började med träning. Vad annars, när det gäller mig ;) Ett pass styrka.

            Sen efter det vart det på med alla varma kläder och ut i snöstormen.

            En promenad/pw/lufsande i snön. Och här har det kommit MYCKET snö kan jag säga.

            Helt färdig efter den turen ute i snön! Vilket motionspass. Nästintill snöstorm då.

            Är jag bara motiverad eller lite tokig också? mest motiverad ;)

 

            Resten av dagen har jag suttit med näsan i kurslitteraturen och stått vid datorn & pluggat.

            Men nu är det nog färdigpluggat tror jag. Tentan är imorgon. Snälla håll tummarna!

 

            Hur har eran dag och helg varit? hoppas den varit bra :) *****

 

Av Annie - 9 januari 2015 16:00


     

     

             Ja efter går dagens ben-och-rumppass så känns träningsvärken. Men det är bara positivt!

             Träningsvärken är den positiva värken, till skillnad från min andra värk.

             Jag välkomnar träningsvärken, då vet jag att jag gör nåt rätt på passen!

             Vaknade med värk imorse. Värk i vä axel och arm

             ( Hade vänt på mig i sömnen och lagt mig på vä sida .. inte bra, men vad gör man ..)

             Lika bra stiga upp då på en gång och ta tag i dagen!

 

             Och jag vet ju att träningen gynnar mig. Och värken. Så det vart ett pass idag med. Mage & rygg & Pw!

             Får ibland frågan från er läsare( har fått samma fråga från flera ;)

             Frågan är: Hur håller du träningen och motivation igång hela tiden?

 

             Svar: Min värk! Det onda motiverar mig verkligen att TRÄNA mycket!

             Jag blir bättre och friskare av träningen även om det tar tid, men det hjälper verkligen min kropp!

             Sen nr 2. Jag tycker att det är såå otroligt kul att träna! Har blivit så "biten" av träningen ;)

             Det pushar på ännu mera ;)

 
                

         

         

Av Annie - 8 januari 2015 18:05


       .... frigörs vid träning. Och det känner jag verkligen att det gör också.

       Har mindre värk nu, än innan passet. Bara det är en sån "morot" och pepp för mig!!

       Visst värken är inte borta, den är där. Men den är mindre!

       Och jag känner mig pigg, glad, positiv och starkare! Och den "nytränade" känslan är bäst enligt mig!

       Bästa passet. 60 min ben och rumpa. Så gött! ;)

       Har även haft besök av en av dem bästa dag, min tjejkompis. Vi kan verkligen inspirera varandra!

       Vänner är såå viktigt för mig. Vad tycker du? Är dina vänner viktiga för dig? :)

 

    

Av Annie - 7 januari 2015 16:30

 

     1. Vad åt du till frukost imorse?  Havregrynsgröt och kaffe ;)

     2. Vad har du gjort idag?  Har ringt samtal, meljat högskolan, tagit promenad & pluggat lite.

     3. Vilken var den senaste serien du såg på tv?  Vänner ;)

     4. Vilken ögonfärg har du?  Blåa :)

     5. Har du nån tatuering? Nej, det är nåt som andra har ;)

     6. Har du fått fortkörningsböter? Nej!

     7. Berätta 2 saker som dina läsare antagligen inte vet? jag är vänsterhänt & gillar INTE svamp! ;)

     8. Senaste filmerna som du sett? "Boys dont cry", "Gone girl" & "Monica Z".

     9. Har du smartphone eller Iphone? Smartphone, Samsung ;)

     10. Gillar du kaffe? Jaaa ..

     11. Egenskaper du gillar hos dig själv? Är ärlig och noggrann ;)

     12: Egenskap du inte gillar hos dig själv? Kan vara otålig ..

     13: Vad ska du göra ikväll? Plugga och kolla Tv ;)

 

 

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards