Alla inlägg den 7 februari 2015

Av Annie - 7 februari 2015 16:30

    

            Det är helt SANT! Träning ger dig mer energi och mer ork/uthållighet.

            Och energin sitter i även flera timmar efter träningspasset.

 

           Visste du att tom huden och hjärnan blir bättre av träning?

           När man tränat tål huden mer kyla och värme och huden "mår" bättre av fysisk aktivitet.

           Hjärnan och dess minne, inlärning och koncentrationsförmågan växer. När man tränar

           ökar blodflödet i dem områden som sköter motoriken i hjärnan.

           Den kognitiva förmågan tex att planera & utföra uppgifter förbättras markant.

           Ganska häftigt tycker jag själv ;)

 

           Vad händer mer i kroppen vid fysisk aktivitet?

 

      1. Benstommen förstärks och blir starkare. Viktigt spec för tjejer & kvinnor.

            Då kvinnor drabbas mycket lättare av benskörhet än vad män gör.

            Ett jätte bra sätt att förebygga det är genom styrketräningen, att belasta stomme & benmassa.

 

        2. Blodsockret hamnar på en lägre och mer stabil nivå. Förändringen sker direkt efter träningspasset.

       

        3. Hjärtat stärks mycket och blir effektivare!

            Risken att drabbas av hjärt, kärl-sjukdomar minskar kraftigt vid regelbunden träning.

 

        4. Du får ökad sresstålighet & ökad utsöndring av bl a  tillväxthormoner som stärker

            och bygger upp din kropp.

 

        5. Fungerar som smärtlindrande då flera hormoner frigörs vid träning och kroppens eget

            hormon ( som påminner om morfin) frigörs!

            Så häftigt! Jag kan helt ärligt säga att det stämmer. Min värk minskar!

            Träningen är mitt morfin.

 

         Jag funderar på att kanske ha en frågestund vid senare tillfälle. Men en frågestund som bara

          handlar om träning & hälsa! Skulle det vara intressant? Vad tycker du/ni? :)

          kommentera gärna om ni vill att jag har en sån ;)   

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards