Alla inlägg den 20 mars 2015

Av Annie - 20 mars 2015 15:15


    

        Håller nu på och pluggar inför våran tenta som är om 1,5 vecka. Tentan är på alla föreläsningarna

        som vi har haft, bla obesitas (fetma), hjärt-kärlsjukdomar, kol, benskörhet, deppression, diabetes

        och rygg-och nackvärk.

 

        Övervikt och fetma kan ju vara ett känsligt och laddat ämne att skriva om. Dock tycker jag ändå

        att det är väldigt viktigt att ändå ta den diskussionen. Faktiskt!

        För trots allt kan stor övervikt och fetma leda till många följdsjukdomar bla diabetes, högt blodtryck

        och allvarliga hjärt-kärlsjukdomar som tex åderförkalkning, som in sin tur kan leda till hjärtinfarkt!

 

        Det ska tas på allvar, med betong på dem ohälsosamma följderna. Nu pratar inte jag om lite överikt,

        på några kilo utan större övervikt-att det är ohälsosamt är ingen nyhet.

        Och jag tycker personligen att det är lite skrämmande att det är så pass vanligt,

        och att det ökar och ökar! För så är det.

        Som rubriken att 1/3 11-åringar är överviktiga eller feta .. lite oroande faktiskt!

 

      # Vi äter lika mycket som för 50 år sen, men vi rör oss mycket MINDRE ..

 

      # Mycker mer stillasittande numera än förr i tiden ..

 

      # Istället för att  bara sitta still vid datorn på kvällarna -Ta en promenad eller jogging tur ..

 

      # Motion och träning ger oss bättre koncentrationsförmåga och inlärningsförmågan stärks-

         så pluggar du är det bra att motionera/träna innan pluggandet eller ta en paus i pluggandet och ta

         en rask promenad ...

 

      # Dålig kost spelar en stor roll också, skräpmaten och fett i för stor mängd är inte bra för våra

         blodkärl och kranskärl .. ( Kranskärl är blodkärlen som förser våra hjärtan med syrerikt blod ..)

 

      # Är det fettet eller sockret som gör oss sjuka/mycket överviktiga?

         Både och faktiskt! För mycket mat överlag, för mycket socker och fett och för lite motion ..

 

      # Med ett sunt förnuft kommer man långt tycker jag ...

 

        Kan jag bara få EN person att tänka efter och kanske tänka i sundare banor, så är det så

        värt att skriva om dettta!*

   

       Tänk på insättningar och utttag. Man kan inte bara sätta in-det behövs även uttag!

 

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards