Alla inlägg den 3 juni 2016

Av Annie - 3 juni 2016 16:45

  

  Här kommer sista delen om att leva med kronisk smärta/sjukdom.

  Precis så här kan det kännas/upplevas, att leva med kronisk smärta i livet ..


  Kronisk smärta i sig är inte ett livshotande tillstånd, men det kan bla leda till depression.

  Var 5:e person som har en sjukdom som involverar kronisk värk/smärta har försökt ta sitt liv eller har

  tankar om självmord.

  Vilket innebär att var 5:e person har ett liv, där ingenting i livet upplevs som positivt eller glädjefyllt.

 
  Det handla inte om att personen är klen eller svag. Det handlar om att smärtan har helt tagit över och skapat

  sämre livskvalitet. Så dålig livskvalite att livet känns hopplöst och inte värt att leva.


  Men livet är värt att leva, även fast smärtan är där. Det är så otroligt viktigt att få bra hjälp från vården.

  Att få träffa läkare som tar smärtan på allvar, och inte "viftar bort" det.

  Även väldigt viktigt att få gå på många undersökningar och kolla upp sig, så att det inte är nåt annat-

  som ligger till grund för smärtorna. Otroligt viktigt för att kunna gå vidare i livet.

  Och vid depression och ångest är hjälpen super duper viktig. Berätta hur dåligt du mår och sök hjälp.

  För det finns hjälpa att få.


  Du vet väl att det finns värre sjukdomar?
  Jag, och alla andra människor som lever med smärta är faktiskt medvetna om att det finns värre sjukdomar.

  Men det finns alltid dem som har det värre ..

  Den kroniska smärtan lider jag av och jag tänker inte tillåta någon,

  säga till mig vad jag ska säga eller hur jag får känna. Mina känslor och tankar-är just mina.


  Jag kan rabla upp hur mycket som helst av mina symtom, för jag har inte bara min värk/smärta.

  Har även stickningar, domningar, bränningar i benen, iskalla fötter, feber, feber-känsla, svettningar,

  yrsel, hjärtklappningar, enorm trötthet, ofrivilla muskelryckningar, hudreaktion-hudpåverkan

  och stresskänslighet, magproblem, sömnpåverkan.
  Och detta är inte alla symtom jag haft/har. 


  Jag skriver inte detta för att människor ska tycka synd om mig. Absolut inte.

  Jag skriver detta för att jag vill få fram mer kunskap, att det kommer ut mer i media, att människor

  börjar diskutera det mer-hur det är att leva med kronisk smärta/sjukdom-inte bara vi som lever med smärtan.

  Att få upp ögonen för kroniska smärttillstånd. Och hur det påverkar livet och livslusten.


  Skulle även önska att läkarna får mer kunskap om smärtproblematik.

  Och att det forskas mer om kronisk smärta och behandlingar. Stora som små.

  www.fuckchronicalpain.se


   

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards