Alla inlägg den 7 juli 2016

Av Annie - 7 juli 2016 15:15


   Centerpartiet pratar om enkla jobb. Och när de då pratar om enkla jobb, så borde ju det vara just det,

   enkla jobb. Alltså jobb som är lätta och inte kräver så mycket av arbetstagaren.


   Att utbilda sig till undersköterska OCH jobbar som undersköterska vare sig inom äldrevård, på sjukhus,

   eller på akuten-är ett enkelt jobb enligt Centerpartiet.

   Är det ett enkelt jobb?? Annie Lööf, du har inte en aning hur verkligheten ser ut ..


   Det verkar bra mycket enklare att jobba som politiker, i mina ögon-än som uska.

   Har hon ens en aning om HUR MYCKET en uska gör under 1 dag på sitt arbetspass??

   Politikerna, inklusive annie Lööf kan väl prova på att jobba som uska under en dag,

   det skulle nog vara VäLDIGT nyttigt för dem och för Sveriges befolkning!


    Då när de har jobbat 1 dag som uska så har dem ....


    Inte hunnit ta nån lunch, pga stressen och för mycket att göra ..

    Torkat tårar på någon som har ångest eller smärta ....

    Gjort iordning en avliden människa för sista vilan, innan de anhöriga kommer ..

    Sprungit med mediciner och dela ut lunch till 15-20 patienter/boende ....

    Gjort iordning & serverat fika till 15 patienter/boende och ev anhöriga ....

    Hunnit dokumentera ALLT på journaler via datorn ...

    Tagit blodtryck & puls, tagit blodprov, gett insulinsprutor, lagt om sår  ...

    Hjälpt patient som ramlat/skadat sig/blöder-kontaktat Ssk eller läkare, ev följt med till akuten ...

    Arbetat både dagar, kvällar, nätter, helger ....

    Hjälpt patient/boende till toalett eller dusch ...

    Haft telefonkontakt med anhörig, som önskar bli uppringd ...

    Haft egna personliga ansvar på avd t ex kostombud eller brandombud ...

    Är man brandombud så är man Ansvarig för att allt är brandsäkert på avd, t ex täta dörrar, rena ytor

    i korridorer ifall brandmän måste komma in m.m ....

 

    Och mycket, mycket mer som INTE är enkelt ....

    Och det krävs mycket av den som jobbar inom vården och man har mycket ansvar som uska!


   Jag har själv jobbat många, många år inom vården tidigare och gjort allt detta på mina arbetspass.

   OCH mycket mera. Skulle jag rabbla upp precis allt-skulle det bli ett väldigt, väldigt långt inlägg ..


   Ett annat perspektiv i ämnet, som är viktigt:


   När man är patient på sjukhus/boende på äldreboende är det A och O att kunna känna sig trygg

   i den miljön-för Jag som patient är beroende av vården och beronende av hjälpen jag får.

   Att personalen inom vården kan svenska språket och att vi (jag som vårdtagare och du som vårdgivare)

   kan kommunicera är nödvändigt och ett måste! Absolut måste!


   Så NEJ jobba som uska inom vården är INTE ett enkelt jobb! Och det passar inte vem som helst!!

   Och vem som helst skulle heller inte klara av det jobbet!


   Kan lova att många av dessa politiker, inte skulle orka jobba ens 1 vecka som uska ..


   

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards