Direktlänk till inlägg 7 juli 2016

Välkommen till verkligheten alla politiker ..

Av Annie - 7 juli 2016 15:15


   Centerpartiet pratar om enkla jobb. Och när de då pratar om enkla jobb, så borde ju det vara just det,

   enkla jobb. Alltså jobb som är lätta och inte kräver så mycket av arbetstagaren.


   Att utbilda sig till undersköterska OCH jobbar som undersköterska vare sig inom äldrevård, på sjukhus,

   eller på akuten-är ett enkelt jobb enligt Centerpartiet.

   Är det ett enkelt jobb?? Annie Lööf, du har inte en aning hur verkligheten ser ut ..


   Det verkar bra mycket enklare att jobba som politiker, i mina ögon-än som uska.

   Har hon ens en aning om HUR MYCKET en uska gör under 1 dag på sitt arbetspass??

   Politikerna, inklusive annie Lööf kan väl prova på att jobba som uska under en dag,

   det skulle nog vara VäLDIGT nyttigt för dem och för Sveriges befolkning!


    Då när de har jobbat 1 dag som uska så har dem ....


    Inte hunnit ta nån lunch, pga stressen och för mycket att göra ..

    Torkat tårar på någon som har ångest eller smärta ....

    Gjort iordning en avliden människa för sista vilan, innan de anhöriga kommer ..

    Sprungit med mediciner och dela ut lunch till 15-20 patienter/boende ....

    Gjort iordning & serverat fika till 15 patienter/boende och ev anhöriga ....

    Hunnit dokumentera ALLT på journaler via datorn ...

    Tagit blodtryck & puls, tagit blodprov, gett insulinsprutor, lagt om sår  ...

    Hjälpt patient som ramlat/skadat sig/blöder-kontaktat Ssk eller läkare, ev följt med till akuten ...

    Arbetat både dagar, kvällar, nätter, helger ....

    Hjälpt patient/boende till toalett eller dusch ...

    Haft telefonkontakt med anhörig, som önskar bli uppringd ...

    Haft egna personliga ansvar på avd t ex kostombud eller brandombud ...

    Är man brandombud så är man Ansvarig för att allt är brandsäkert på avd, t ex täta dörrar, rena ytor

    i korridorer ifall brandmän måste komma in m.m ....

 

    Och mycket, mycket mer som INTE är enkelt ....

    Och det krävs mycket av den som jobbar inom vården och man har mycket ansvar som uska!


   Jag har själv jobbat många, många år inom vården tidigare och gjort allt detta på mina arbetspass.

   OCH mycket mera. Skulle jag rabbla upp precis allt-skulle det bli ett väldigt, väldigt långt inlägg ..


   Ett annat perspektiv i ämnet, som är viktigt:


   När man är patient på sjukhus/boende på äldreboende är det A och O att kunna känna sig trygg

   i den miljön-för Jag som patient är beroende av vården och beronende av hjälpen jag får.

   Att personalen inom vården kan svenska språket och att vi (jag som vårdtagare och du som vårdgivare)

   kan kommunicera är nödvändigt och ett måste! Absolut måste!


   Så NEJ jobba som uska inom vården är INTE ett enkelt jobb! Och det passar inte vem som helst!!

   Och vem som helst skulle heller inte klara av det jobbet!


   Kan lova att många av dessa politiker, inte skulle orka jobba ens 1 vecka som uska ..


   

 
 
Days by Johanna

Days by Johanna

7 juli 2016 15:24

Ja centern har retat upp ganska många med detta uttalandet :( Alla politiker borde jobba en dag inom fler yrken för se hur det är.

Vi hade omsorgsförvatlningens politiker hos oss en dag för de skulle se varandras verksamheter, jag sa till henne att hälsa "våra" bun politiker att det vore trevligt om de också kom till oss någon gång för jag har då aldrig sett en skymt av dem. Hon blev lite tyst och nog ganska förvånad att jag våga säga så.

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

7 juli 2016 20:47

Ja tanken var ju god, men blir ju fel när de som skall föra vår talan inte besöker oss alls, så jag hoppas hon framförde det. Hon tyckte det iaf var intressant och vara med oss iaf.

Ja ibland hinner man inte med sin egen blogg så det är ingen far, har fått in några stycken iaf :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
åsa i åsele

åsa i åsele

7 juli 2016 20:52

Kan inte göra annat än att hålla med Dig,
så jäkla trist att politiker nedvärderar jobb som de i grunden har noll koll på,
det görs en jämförelse mellan undersköterska å kirurg typ å då blir det ju enkelt att "bara" vårda å hjälpa sjuka, gamla
Helt jäkla galet

http://naltanorrland.blogspot.se

 
natalia

natalia

7 juli 2016 21:08

Sv: Det var inte sååå läskigt ;)

http://nouw.com/nattis

 
deninrekampen

deninrekampen

7 juli 2016 21:29

Sv: Tack vännen, känns skönt att veta att någon där ute i internet världen bryr sig om en, tänker på dig!! <3 Ja vilka biverkningar? Började med illamåeende som tusan, sen kunde jag inte sova... sen ångest som var såååå mycket värre än vanligt och ännu mer deprimerad än jag brukar.. Jag har mått dåligt förr men detta tog priset.. Fy tusan.. Ingen medicin för mig..

Än har läkaren inte ringt :( Men men, tar väl sina veckor kanske.. Blir man för dålig får man ju åka in igen...

Jag känner som så att har man inte testat så vet man ju inte om det funkar :) Så värt ett test kanske :)

Hur mår du ikväll vännen? Kram!

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
it_is/Anette

it_is/Anette

8 juli 2016 03:46

ja du, det vore nog bra om politiker fick prova flera jobb, med den lönen som är... o då inte bara en vecka utan prova 3 månader, minst - för 1 vecka gör inte att dom verkligen får känna av hur det känns, hur trött man blir, hur man ska klara sig på lönen - en vecka kan vem som helst stå ut o till o med tycka att "det är väl inte så farligt"

sv: Ja jag ska stå på mig. Det som förbryllar mig är just att jag kan lyfta - jag kör bår, o den är allt annat än lätt utan person på o sen är det inte alltid små nätta tanter som ska åka....

Har kört flera o till o med burit upp för trappor o det känns inget alls, inte ont inte domningar...

Jag lovar berätta hur det går

kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

8 juli 2016 12:52

Nej jag gillar inte heller henne!

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
natalia

natalia

8 juli 2016 14:57

Blivit mer o mer eko här med ;)

http://nouw.com/nattis

 
Sofia

Sofia

8 juli 2016 19:22

Politiker bara snackar å snackar, det gör dom alla! Orkar inte ens lyssna längre...

Haha det lovar jag, ska fundera på det :)

Tack snälla du <3 Detsamma om dig, vi "sjuklingar" får hålla ihop :D

Jag är med stundvis trött på FB, vissa saker är roliga o bra men 80% är skit och sånt man inte vill se eller veta :P

Kramis
Ps. Fick du mitt sms? :)

http://smultronhus.se

 
Annorlunda

Annorlunda

8 juli 2016 20:35

Jag antar att hon menar jobb som inte kräver högre utbildning... Man kan ju hoppas det. Jävligt klantigt uttryckt och förolämpande!

http://nouw.com/annorlunda

 
natalia

natalia

8 juli 2016 21:11

Roligt att du är med i tävlingen!
Den avslutas imorgon (eftermiddag)!

Massor med kramar o trevlig helg! <3

http://nouw.com/nattis

 
natalia

natalia

9 juli 2016 10:09

Vad har du för planer inför helgen? ::)

http://nouw.com/nattis

 
natalia

natalia

9 juli 2016 10:09

Vad har du för planer inför helgen? ::)

http://nouw.com/nattis

 
natalia

natalia

9 juli 2016 11:47

Du blev vinnaren av gårdagens tävling! Skulle du vilja skicka din adress till natalia.98@live.se ? :D

http://nouw.com/nattis

 
Days by Johanna

Days by Johanna

9 juli 2016 20:19

Ja gillar med de tvålarna, du får in och tävla om dem :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
lev-i-nuet88

lev-i-nuet88

10 juli 2016 01:08

Tack själv♥

Inte hunnit vara här, men idag har väl varit sådär. Bra ända tills jobbiga psyket började hålla på, har verkligen känt av min fobi ikväll om man säger så..

Hur har du det?
Kramar :)

http://lev-i-nuet88.bloggplatsen.se

 
Annelie

Annelie

10 juli 2016 09:02

Så jäkla bra skrivit.
Ja Annie Lööf har ju verkligen "skitit i det blå skåpet" med detta uttalande hon gjorde.
Sätt henne på en månads arbete som undersköterska och med den lönen, så får man nog käften på den människan sedan.

Fattar INTE hur hon kan tycka att undersköterska är ett "enkelt" jobb.
Vakna upp för f*n..

Ha nu en mysig söndag med det du hittar på med.. // Kram Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

10 juli 2016 15:44

Bästa bloggläsare,
Jag är medveten om att det inte gått att kommentera på min blogg, nu skall allt fungera som vanligt :)

Ha en underbar fortsättning på denna söndag.

Kramis <3

http://nouw.com/nattis

 
deninrekampen

deninrekampen

10 juli 2016 17:09

Vill kommentera lite på ditt inlägg. Är själv utbildad usk. Vilket jobb.. Har jobbat inom äldrevården, hade både delegation med att ge medicin och insulin. Vilket gör det ännu mer stressigt. Jag jobbade som timvik. Men ganska ofta var vi typ bara vikarie och ofta kom ju nya som inte visste sina uppgifter. Då fick jag som varit där längst säga vad som ska göras och springa röven av mig för att dela all medicin, eftersom man som ny ofta inte får göra det. Det är inte deras fel, men menar bara på att det är ett stress jobb.. Därav är jag just nu inte inom vården och vet inte om jag kommer komma tillbaka och klara den stressen. Men samtidigt är det ett underbart jobb!! Så många fina stunder med dem äldre och så! Ett givande jobb mitt i all stress!!

Kram!

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
deninrekampen

deninrekampen

10 juli 2016 17:12

Sv: Jo jag har varit där innan :) En gång åkte vi bara över dagen, och en annan gång sov vi över 1 natt :) Jag sökte på det till slut och var det inom eu så behövde man inte ansöka. Bara om det var utanför eu. Hoppas det e rätt info jag fått :)

Hoppas du slapp din mens denna helgen! Jag verka fått det eller om det e någon blödning bara. Hoppas inte , så jag slipper resa med det!! haha!

Ha en underbar söndagskväll! <3

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
elisesmamma

elisesmamma

10 juli 2016 21:31

Enkelt jobb? Det är ju ett enormt ansvar att jobba som undersköterska och kräver bla stor empatisk förmåga, för man jobbar med människor som är i behov av vård.

Finns en och annan uska som borde ha valt ett annat yrke. Man märker direkt vilka som jobbar bara för att jobba och skiter i vårdtagarna.

Hoppas du får en fortsatt trevlig kväll :)

Kram!

http://nouw.com/elisesmamma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards