Direktlänk till inlägg 18 augusti 2016

Min & många andra människors verklighet ..

Av Annie - 18 augusti 2016 20:00


   Denna tid på året betyder för många att återvända till jobbet efter semestern eller återvända till skolan efter 

   sommaruppehållet. Ta sig an sina arbetsuppgifter eller fortsätta plugga för att få sin utbildning.

   Man får träffa sina arbetskamrater igen och prata om hur semestern varit,

   ta en kafferast på em och bara snacka lite strunt. Eller träffa sin klasskamrater igen.

 

    Förra året vid den här tiden var det så för mig med. Skulle börja plugga min utbildning på högskolan.

    Visst jag hade mina krämpor, ont och massa symtom redan då, men jag hade kommit in på utbildningen

    och tänkte iaf prova. Tja och med facit i hand, så nej det funkade inte.

    Jag pluggade en termin på högskolan till juluppehållet, sen gick det inte längre.

    Plugga på högskolan är tufft & slitigt, det kräver otroligt mycket av dig som student.

    För du lär plugga Mycket och även vara beredd att offra bort mycket annat i ditt liv. För studierna.

    Sitta vid datorn och plugga/skriva inlämningsuppgifter i word, excell/göra hemtenta på tid/

    ha 2-3 grupparbeten på en gång & plugga inför salstenta. Plus allt annat som ingår.

    Och att kombinera det med att vara sjuk, tja det förstår nog alla att det funkar inte ..

    Hälsan är bra mycket viktigare än en viss utbildning.

    Vi har bara EN kropp och EN hälsa, med det finns många utbildningar.

 

    Tja iaf .. Detta år betyder samma tid nåt helt annat. För mig ser dem flesta dagarna ( iaf nu )likadana ut.

    Så även denna dag. Oavsett om det är tisdag, fredag eller söndag-så skiljer sig inte mina dagar så mycket åt.

    Det mesta i mitt liv kretsar till att försöka ha ett hyfsat liv, trots kronisk smärta, ångest, vårdbesök

    och utredningar.

 

    För att leva med kronisk smärta är inte bara att leva med själva smärtan & alla andra symtom i kroppen ..

 

    Det innebär även att gå till läkaren regelbundet, träffa fysioterapeuten, kontakt & telefonsamtal

    till myndigheter ( bla Fk ), leva med oro-hur kommer allt gå-med ersättning, kroppen, diagnos?,

    vad ska jag göra "sen"-kommer jag kunna arbeta igen & med vad??,

    bemöta människors okunskap om kronisk smärta & ångest, känna sig besviken över vissa "vänner"

    som inte hör av sig ( det verkar bara duga när man är frisk eller? ), ha ett medicinförråd som skulle göra

    langare på "plattan" avundsjuka ( ju humorn är fortfarande kvar ;), tänka sig för vilka hushållssysslor jag

    gör i hemmet-för gör jag "för mycket"-så får jag mer smärta, ha mindre pengar på kontot-trots att alla

    utgifter är lika stora som innan man blev sjuk. Med mera. Med mera ..

 

    Ja ibland känns det som man ska vara frisk, för att orka vara sjuk ..


    Och jag är inte bitter, eller vill att någon ska tycka synd om mig. Jag berättar bara hur det är.

    Jag kan inte ta semester från mina smärtor. Dem är här varje dag. Så här är det. Min verklighet.

    Och så här ser många andra människors verklighet ut också! Som också lever med kronisk smärta.

 

    Är DU frisk? Var tacksam för det. För oftast är man kanske inte det, livet flyter ju liksom bara på.

    Men jag lovar att blir du sjuk en dag, så hade du säkert velat njuta mer av de friska dagarna.

 

    Och lev medans du kan!

 

    

 
 
åsa i åsele

åsa i åsele

18 augusti 2016 20:58

Som vanligt levererar Du ett viktigt, tänkvärt och bra skrivit inlägg.

Det är (tydligen) lätt att som frisk glömma bort att vi sjuka faktiskt inte valt att vara sjuk. Alla kan tyvärr bli sjuka.

Jag hade planer på att gå socionomutbildningen när jag blev sjuk,
nu blev det inget av med det.

Vad gick Du för utbildning, vad hade Du tänkt Dig för framtida yrke?

Kram

http://naltanorrland.blogspot.se

 
Annelie

Annelie

18 augusti 2016 23:14

Ja...tänk att man saknar sin VARDAG med allt vad det innebär. När man går så här som både du och jag och många med oss gör...ovissheten då tappar man allt vad tid, dag och datum är...ja i alla fall JAG gör det.
Vadå helgen är på ingång..?? 😮😮😮

Jag känner igen mig såååå väl i allt du skriver, du är väldigt duktig på att formulera.

Ta nu hand om dig vännen...hoppas att du har en skön sömn nu denna torsdagskväll klockan 23.17 *pip*

Kramar Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

 
Ebba

Ebba

20 augusti 2016 10:43

Tänker på dig varje dag, och hoppas på att du ska få en diagnos och kunna behandla/lindra det på något sätt!<3 Men jag vet att du kommer klara det här!<33

Sv; Tack för att du tror på mig!<3 :*
<3 <3 <3

Massa kramar!!<3

http://nouw.com/ebbolella

 
Kaela

Kaela

20 augusti 2016 10:56

Ja du Annie - det är otroligt svårt att vara sjuk.
Och jättesvårt att kombinera läkarbesök och vårdbesök med arbete eller studier.
(Inget sker på dina villkor, det är vården som sätter tid och datum- och du förväntas dyka upp, glad och tacksam för den fina svenska sjukvården som tar så stor hänsyn till dig som patient (ironi)
Stor uppmuntranskram till dig!
Kaela

http://kaela-bloggplatsen.se

 
deninrekampen

deninrekampen

20 augusti 2016 22:14

Sv: Det höll ju sig nästan en natt iaf :) Läkaren är fortfarande på semester, men ringer väl så snabbt hen kan när hen kommer tillbaka. Det brukar hen göra, men hen hade nog många patienter att ringa verka det som.. Håll tummarna att hen ringer nästa vecka!!

Håller med helt med ditt inlägg! Jag brukar säga till människor som klagar för mycket på jobb och studier (ja det är helt okej att klaga, men menar när det blir för mycket) att dem ska vara glada så länge dem kan jobba, för när man väl inte klarar det, då saknar man det så man tror man ska tuppa av... Eller ja du förstår nog vad jag menar! :)

Hoppas du har en bra lördag, ska kolla mailen, kram <3

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
SaraEmma

SaraEmma

21 augusti 2016 17:58

Som vanligt sätter du perfekt ord på hur det är! Känner igen mig så väl. Önskar inget hellre än en vanlig vardag igen. Nu arbetstränar jag ju åtminstone och kommer iväg en stund varje dag, men det vore ju helt klart roligare utan ständig värk :(
Kram!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards