Alla inlägg den 25 september 2016

Av Annie - 25 september 2016 15:30


   Mina morgonrutiner brukat ofta bestå av frukost vid köksbordet och titta på nyhetsmorgon samtidigt.

   Och även denna söndagsmorgon så var det så,

   Och idag hade dem en gäst i studion, Johan. Som förläser och pratar om psykisk ohälsa.

   Johans syster, Johanna tog livet av sig 2008.

 

   Så viktigt och starkt av honom att välja att prata om det i tv. Och prata om sin syster & hennes kamp.

   Det är det vi måste göra. Prata om det, skriva om det,

   Så otroligt viktigt. För så måånga människor lider av psykisk ohälsa.

   Och jag skriver just "lider" .. för precis så är det! Man lider verkligen, det är så otroligt jobbigt.

 

   Och var inte för rädd för att fråga den drabbade hur personen mår ..

 

   Personligen tycker jag att det är mycket sämre att inte fråga, att "soppa det under mattan" ..

   För då upplever jag att om personen inte frågar-så bryr sig inte personen heller ..

   Det behöver inte vara så, men så upplever jag det. Och det är ju väldigt individuellt för vi är alla olika.

 

   Och ingen människa ska behöva dö pga psykisk ohälsa! ( Som det blev för Johanna & tyvärr många fler ..).

   För oftast så mår man ju så otroligt dåligt, man ser ingen annan utväg.

   Så just då i den stunden-tänker man så. Men personen vill ju oftast inte dö på riktigt ..

   Men man vill sluta må så otroligt dåligt. Men det finns andra sätt. Det går att må bättre :)

 

   Tycker det är galet att psykvården prioriteras så lite. Vi måste bli bättre på att ta hand om de människor

   som mår dåligt. Det måste satsas mer pengar på den vården Och pratas ännu mer.

 

   Och har du inte sökt hjälp för din ångest eller psykiska ohälsa .. Så gör det!

   Det finns hjälp att få. Börja prata med nära & kära och sök hjälp.

 

  "Och nej. Du är inte svag som person för att du är deprimerad. Det har inget med saken att göra.

   En vältränad människa kan drabbas av fysisk ohälsa" .....

 

   

 

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards