Direktlänk till inlägg 30 november 2016

Sluta ha känslor eller tankar?

Av Annie - 30 november 2016 20:15



 

      Jag tycker det är ganska konstigt egentligen ..

      Varför ska en människa med ångest eller depression behöva höra "ryck upp dig" eller "var inte orolig".

      De orden botar inte vare sig ångestnegativa tankar eller depression. Dem hjälper inte.

     

      Det är känslor och tankar som personen har i sin hjärna. Bara för att någon säger så, betyder inte det

      att tankarna automatiskt försvinner.

      Ingen annan vet hur den personen mår innerst inne-förutom just Den personen.


      Ingen skulle drömma om att säga till en person som brutit benet att sluta klaga. Ingen skulle heller

      säga till en peson med mycket fysisk smärta att bara sluta ha ont ...

 

      Så varför göra det till någon psykisk smärta eller ångest?

     
      Det beror säkert på mycket okunskap och personen menar kanske inget illa ...

      men för den som redan mår dåligt, kan såna här repliker göra ännu mer skada. Och ge mer sår i själen ..

 

      Depression är en sjukdom!

    

 
 
natalia

natalia

30 november 2016 20:56

BRA INLÄGG!

http://nouw.com/nattis

 
deninrekampen

deninrekampen

30 november 2016 21:09

Sv: DU är bäst, du gör alltid mina dagar till bättre!! :) <3

Så jädra bra inlägg vännen! Jag brukar alltid säga till dem som säger att jag vet hur det är, att nej ingen kan veta hur den andra har det, dem kan förstå men inte veta, ingen människa känner samma, så tror jag iaf! Råkar väl själv säga så ibland, men jag arbetar på att säga att jag förstår istället för jag vet. För min ångest kanske inte känns som din tex :)

Hoppas du har en härlig kväll! Kram <3

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
deninrekampen

deninrekampen

30 november 2016 21:44

Haha ;) Hayday är ett farmspel typ :) o vid viss level kan man vara med i kvarter och tävla lite o så :) hihi

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
it_is/Anette

it_is/Anette

30 november 2016 21:49

Ja du har till del rätt i det du skriver - depression är inte den lättaste sjukdomen att komma ur - det krävs som oftast både medicin, i startskedet, att man får någon som hjälper en med samtal, ger en verktyg att jobba med, att förstå, att bli förstådd - men det sist är ju ändå en själv, att man måste vilja kämpa för att bli bättre själv. Man måste lära sig att ändra sina tankebanor så att man slipper fastna i det negativa - det är inte enkelt, det är viktigt att få rätt hjälp o rätt förståelse - men sen ligger ändå allt på en själv, hur gärna man än vill så kan ingen annan göra jobbet åt en.

Jag försöker att se på orden "ryck upp dig" på ett lite annorlunda sätt för att dom inte ska bli så negativa.
Jag kan tänka på hur jag själv var förr, mot hur jag fungerar o tänker idag. Jag ser andra runtomkring mig - en av dom är faktiskt du. Att man rasar ihop, men att man kommer igen - man orkar inte vara kvar där i det negativa heller...

Jag försöker säga mig själv att ord som "ryck upp dig" betyder - hallå, fastna inte i det negativa, kom ihåg att det bara är jag själv som kan vända till positivt... men ta en liten stund på dig o hämta lite energi...

Men det där är mitt sätt att försöka se på ord, som kan kännas jobbigt o negativ till ett lite mer positiv vinkling.

Jag tycker det här med psykisk ohälsa är så svårt - för man ska självklart förstå o respektera att någon har en depression o att det inte är så enkelt att vara i den... det är ofta ett rent helvete... men samtidigt måste man peppa o stötta framåt - inte stanna till så att det finns risk för att man istället har ett medberoendesätt...

Som sagt det är en svår balansgång på en tunn tunn tråd ....

Men det är viktigt att man pratar om det - visar att det inte är något konstigt, berättar vad det är o hur det känns... för att andra ska förstå...

Men som med allt är det svårt att få folk att förstå saker dom inte känner till... någon som aldrig brutit ett ben, vet inte heller hur ont det kan göra, hur jobbigt det är att ha gips, hur det kliar, hur det är att få bort det o börja bygga muskler igen. Så även där kan en okunnig säga "dumma" saker som - att det är bara att låta bli att klia, att det bara är att komma igen....

Så som sagt det är svår balansgång...

Kramar

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

30 november 2016 23:21

Åh vad jag önskar att personer som inte lider av psykisk ohälsa kunde tänka så här. Även vårdpersonal som ändå ska ha kunnsakpen.
Väldigt bra att du skriver om det, kanske får det nån att tänka till en extra gång innan den ger några "uppmuntrande" ord.

http://www.olikasidoravlivet.blogg.se

 
Annelie

Annelie

1 december 2016 08:50

Jättebra skrivit,,, säkerligen många i alla fall i den äldre generationen som egentligen inte FATTAR att det är en sjukdom, så folk kan må så fruktansvärt dåligt.
Åså kommer de med dessa ord "ryck upp dig",,, det måste ju vara som en ren käftsmäll mot den som de säger det till.

Ha nu en riktigt, riktigt fin torsdag min vän.. // Kramar om Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

1 december 2016 09:10

Hoppas du får en riktigt bra dag :D

http://nouw.com/nattis

 
natalia

natalia

1 december 2016 09:16

Vad fick du i din julkalender? :D Eller hade vi samma?

http://nouw.com/nattis

 
Sanna

Sanna

1 december 2016 12:06

Bra skrivit gumman <3 Tyvärr finns det ju allt för mycket oförstående människor där ute som aldrig skulle kunna sätta sig in i hur man verkligen mår...vet inte hur ofta jag får höra utav min kära mor tex att jag skall sluta vara löjlig och BARA skärpa till mig...då jag ju är en så dålig mamma (enligt enbart henne...) och en värdelös människa...suck...

Nej inte tänka på allt negativt nu...positiv energi bara <3 Snart är det jul och min julkalender startade idag ;) Kika in vettja!

Sköt om dig gumman <3
Kram
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

 
Ennormal

Ennormal

1 december 2016 14:18

Detta är dagens sanning. Bra skrivet!

http://ennormailscitat.bloggplatsen.se

Annie

1 december 2016 18:17

Jag svarar här för jag kom inte in på din blogg.

Tack så mycket :) Viktigt ämne!

 
Therese

Therese

1 december 2016 16:19

Lucka 1 min bloggjulkalender är öppnad, gå gärna in och kika! :)

http://Misstossequeen.se

 
Ina

Ina

1 december 2016 16:24

Så sant och det tåls att upprepas. Kram

http://Fyrtiotaggare.com

 
natalia

natalia

1 december 2016 18:27

Nu har du väl öppnat? ;)

http://nouw.com/nattis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards