Alla inlägg den 21 mars 2017

Av Annie - 21 mars 2017 18:30


      Fick en fråga av en läsare .. för ett tag sen-med önskan om träningstips för nybörjare :)

      Tyvärr har inlägget dröjt lite-men här kommer det iaf ;)

      Detta är mest generella, allmäna tips. Inget träningsprogram-utan tips :)

    

      Min bakgrund är mest mitt stora intresse för träning. Och att jag hållt på och tränat i några år nu ;)

      Har läst en termin på högskola ( Idrottsvetenskapliga programmet ) & en fristående kurs (fysisk aktivitet).

      Mina egna träningsformer är styrketräning och kondition ;)


   1. Jämför dig Bara med dig sälv ....


       All träning är helt  individuell, så lägg upp träningen efter dig och din kropp.

       Alla kroppar och gener är olika. Och jämför dig bara med dig själv.

       Ja vet, kanske enkelt att säga-men du kommer må bättre om du jämför dig med dig själv istället.


  2. Börja träna i Liten skala ....


       Börja träna i liten skala och med din egen kroppsvikt, bara. Kroppen behöver vänja sig-

       vid träning. Bara onödigt att få ont av fel slags träning eller för mycket belastning ;)

       Och dra NER kraven på dig själv i början-det kommer du att tjäna på. Jag lovar.


  3. Hitta bra övningar .... 


        Finns mycket bra övningar på t ex youtube. Men t ex tåhäv, benlyft, benböj och utfall är

        några väldigt bra övningar. Och börja då utan vikter först och öka sedan på när det går.


  4. Glöm inte vilodagarna .....


        Glöm inte vilodagar och återhämtning, spec viktigt om du är otränad eller ovan.


  5. Varierad träning ....

 

        Varierad träning, alltså träna olika muskelgrupper varje gång du tränar. Så viktigt.


  6. Kosten ...


        Glöm inte bort kosten. Träning ökar förbränningen. Och du behöver därför äta ofta.

        Jag äter mer nu när jag tränar. Även fast jag äter ordentliga måltider, alltså frukost,

        lunch och middag-så äter jag även små mål därimellan som mellanmål och kvällsmål.


  7. Välj en träningsform du tycker är rolig ...


         Träna nåt som du tycker är roligt eller trivs med. Det finns så många olika träningsformer.

         Alla behöver inte lyfta vikter på gymmet ;) En del vill träna i grupp och en del vill träna själv.

         Bara du avgör hur just Du vill träna.


         Finns mer tips, men här var några iaf ;)  

 

           

                     

ANNONS

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Följ bloggen

Följ Lifebyannie med Blogkeen
Följ Lifebyannie med Bloglovin'

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se