Alla inlägg den 26 februari 2018

Av Annie - 26 februari 2018 20:15

  

       Tror inte att nån har missat mitt intresse för träning och hälsa.

         Jag har tidigare läst kurs på högskolan med ämnet träning och välfärdssjukdomar. Började även läsa

         Idrottsvetenskapliga programmet-med inriktning hälsofrämjande livsstil. Hoppade dock av pga sjukdom.

         Det var lite info om mig ;)

         Nedan kommer en lista med myter om träning :)


     1. Om man inte kan träna riktigt regelbundet, så är det ingen ide att träna?

 

        Falskt! Det är alltid bra att träna. Som jag brukar säga-all träning är bra träning.

        Det är alltid bättre att göra nån form av träning än ingen alls.

        Men du får inte samma positiva effekter, jämfört med om du tränar mer regelbundet.

 

      2. Kvinnor som tränar styrketräning blir stora & kralliga?

 

        Falskt igen. Det kärvs enormt, enormt mycket hård styrketräning för att bli "krallig".

        Det är faktiskt bra för kvinnor att träna styrketräning, vi behöver också muskelmassa till viss del.

        Styrka är bra för skelettet, musklerna, organen. Bla hjärtat och hjärnan.

        För att förebygga t ex benskörhet-som är vanligast bland kvinnor-så är styrketräning riktigt bra.

 

      3. Vill man bygga muskler ska man undvika konditions träning?

 

        Njaee. Det beror på vad målet med Din träning är.

        Det är alltid bra att träna både styrka och kondition. Men om du bara vill bygga-så är det ju mer styrka

        som gäller förstås. Personligen tycker jag att en kombinattion av styrka och kondition är bäst.

     

    4. Det bästa är att träna 5-6 ggr i veckan?

 

       Falskt. Det bästa är Alltid att träna efter Dina förutsättningar. Alla männiksor är olika med olika kroppar, 

       förutsättningar och gener. Det som är rätt för mig, behöver inte vara rätt för en annan människa.

       Och tvärtom. Lägg upp Din träning efter Dina förutsättningar och efter din styrka.

       Vill man har resultat och positiva effekter av träning-så Behövs dessutom vilodagar!

       När man tränar styrketräning så bryter man ner muskeln och kroppen.

       Så man kan inte bara köra på hela tiden. Vilodagar behövs för att bygga upp kroppen igen.

      

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards