Alla inlägg den 12 juni 2016

Av Annie - 12 juni 2016 19:30


  Tänkte idag skriva om psykisk ohälsa och myter. Tyvärr finns det många myter och osanningar om

  psykisk ohälsa och depression. Ja det är en sjukdom. Och ja, vem som helst kan drabbas.

 

 1. Depression tyder på svaghet hos den sjuke?


   Depression och svår ångest kan uppstå till följd av både arv och miljö och har inget med karaktär

   eller viljestyrka att göra.

   Sjukdomen kan behandlas så att den drabbade får ett bättre liv. Men föreställningen att depression

   skulle vara kopplat till svaghet, är fel och innebär tyvärr att många drar sig för att söka hjälp.

   Var 6:e person som drabbas av depression begår självmord.

 

  2. En psykiskt sjuk person blir aldrig frisk?


   Fördomen grundar sig antagligen på gamla tiders psykiatri, då vård ofta innebar förvaring, övervakning,

   snarare än rehabilitering, samtal och KBT.

   Tack vare mer förebyggande insatser, bättre mediciner och terapi återfår idag många med psykiska besvär-

   hälsan fullt ut. Dock väldigt individuellt såklart.

 
  3. Psykisk sjukdom är ingen "riktig" sjukdom?

 
   Den som har brutit själen går inte på kryckor. Just avsaknandet av synliga rehabiliteringsmedel får

   många att avfärda psykisk sjukdom som en oförmåga att hantera tillvaron.

   Psykisk ohälsa kan vara en reaktion av olyckliga/traumatiska händelser-men kan lika gärna

   bero på medfödd mottaglighet. Och arv.

   Omgivningens ifrågasättande kan förvärra den berördes sjukdomstillstånd avsevärt.

   Psykisk ohälsa är precis lika mycket sjukdom som vilken fysisk sjukdom som helst!

 
  4. Du ser inte så sjuk ut??


   Många sjukdomar syns inte. Jag skulle vilja säga att dem flesta sjukdomarna SYNS INTE, däribland

   de psykiska sjukdomarna. Vaddå syns inte?

   Måste alla sjukdomar synas rent fysiskt för att DU ska tro på att jag är sjuk? Tror du att jag hittar på

   att jag är sjuk? Det faktum att jag har tappat lusten att leva, har legat och gråtit hela natten, inte sovit

   en blund eller att jag inte ens orkar gå upp ur sängen för att ångesten är så stark-

   är inget jag önskar nån. Tror du verkligen att jag vill vara så sjuk?

   Och den som ens säger nåt sånt-jag kan garantera att den personen ALDRIG upplevt psykisk ohälsa-

   för då skulle personen inte säga nåt sånt dumt. Och okunnigt.



    www.aftonbladet.se

 

   

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards