Alla inlägg under maj 2016

Av Annie - 30 maj 2016 17:30

   

   

    Har idag varit på sjukhuset och neurologmottagningen & träffat läkare.

    Det vart en hel del prat, undersökning och tester. Ska även få komma på en till undersökning där.

    Berättade om mina misstankar angående diagnos, men han ville göra ytterliggare test/undersökning först,

    så får vi sen sen. Och ja det kändes iaf som en bra läkare.

    Är nu ganska trött i huvudet efteråt. Men skönt ändå att ha varit där nu. Ja fortsättning följer.

    Vart lite gott fika när jag kom hem. Kändes som jag behövde det :)


    "Jaja, Det är som det är & det blir som det blir ..."

 

ANNONS
Av Annie - 28 maj 2016 16:45


   Alla har i stort sett varit där nån gång i sitt liv. en del bara nån gång och andra oftare.

   Upplevt fysisk smärta. Det kan ha varit den gången du stukade foten och bara längtade efter den dagen

   du skulle slippa kryckorna. Då skulle du slippa den molande smärtan i foten, eller värken i händerna-

   från kryckorna.

   Eller den gången-som du bröt handleden, och bara längtade till den dagen du skulle få ta av det

   kliande, obekväma gipset.

 

   Att leva med kronisk värk/smärta är som ett gips som aldrig försvinner.

   Det är som att aldrig kunna ta av gipset, eller aldrig sluta använda kryckorna.

   Du vänjer dig aldrig, men på nåt sätt lär du dig att leva med det onda.

   För vad har man att välja på egentligen?


   Man går också igenom sorgeprocesser, man sörjer det man inte kan göra, man saknar att vara den person-

   man var innan man blev sjuk ( sörjer helt enkelt sig själv, även fast man fortfarande lever).

   För kronisk smärta förändrar, det förändrar dig som person, det förändrar ditt liv, det förändrar

   ditt sätt att leva ditt vardagliga liv, det förändrar ditt humör, det förändrar din partners liv,

   dina planer för livet kastas omkull. Allt ändras.


   Jag kan verkligen sörja den person jag var innan alla mina diskbråck kom, för det var då smärtorna började.

   (Diskbråck i nacken, och nu ytterliggare annan kronisk smärtproblematik)

   Jag var en väldigt aktiv tjej, sprudlande, positiv och kär i livet. Visst jag är fortfarande jag-men ändå inte.

   Jag har ändrats, skulle inte vilja säga till det sämre-men jag har blivit en annan tjej. På gott & ont.


   Jag har värk, smärta eller andra symtom i sort sett hela tiden-varje dag.

   Jag kommer aldrig att vänja mig. Jag kommer att kämpa och jag kommer att ha bakslag ..

   men jag kommer ändå att göra mitt bästa för att leva ett så normalt liv som möjligt.

   Varför? För att jag vill leva, för att livet är värt att levas och för att hoppet är det sista som lämnar mig!

   Och för att jag ger aldrig upp. Boxningshandskar är till för att användas-så jag sätter på mig dem och

   fortsätter ronden mot smärtorna!


   www.fuckchronicalpain.se


   

ANNONS
Av Annie - 26 maj 2016 15:30


  Bakning är som en passion för mig. Att skapa små konstverk, eller stora. Med olika ingredienser.

  Att ändra smaker och utseende. Att lägga till annat och experimentera. Vara kreativ.

  Och att sen få positiv feedback på mina bakverk-det är pricken över i:et.

  Och jag har varit igång och bakat nu.


  Har provat ett nytt recept på smarriga chokladbollar. Ja jag vet, chokladbollar igen ..

  men det är enkelt att göra, går hyfsat snabbt och är såå gott!

  Dessa chokladbollar & recept kommer delvis från www.bakasockerfritt.se, men jag har ändrat lite på

  receptet, tagit bort havregryn-och använt nötter/solrosfrön/pumpakärnor istället.

  Dem innehåller även dadlar och kokosolja. Underbart goda, om jag får säga det själv :)


   Ingredienser:

   100 g färska dadlar

   Ca! 1 1/3 dl nötter/frön tex valnötter, pumpakärnor, solrosfrön (eller annat om man vill det)

   2/3 dl riven kokos

   1 msk raw kakao

   Lite kaffe (eller vatten)

   Ca 12 gram kokosolja


   Så här gör du:
   1. Hacka/krossa nötter/frön. Lägg nötter/frön, kokos och kakao i en skål/bunke & skär/mosa ner dadlarna.

   2. Tillsätt kaffe efter smak (eller vatten) & kokosolja.

   3. Blanda till en deg och tillsätt ev mer vätska vid behov.

   4. Rulla till bollar och rulla gärna i riven kokos.

   5. Klart! Bara att äta :) eller förvara i kylen.


   


   Chiapudding har jag varit skeptisk till förut, men verkligen fastnat för nu! Gör det ofta.

   Jag äter till chiapuddingen till frukost eller har som em-fika. Gott och mättande.

   Denna chiapudding är smaksatt med kanel, hallon och kokos.


   Chiafrön är som en bomb med nyttigheter för kroppen. Dem är rika på omega 3, fibrer, protein & kalcium.

   Chiafrön innehåller 5 ggr mer kalcium än mjölk och 8 ggr mer omega 3 än vad lax gör. Och är helt glutenfria.

   Chia betyder även styrka. Häftigt va? Passande namn för denna nyttobomb!


   Ingredienser till min chiapudding

   2 dl kokosmjölk

   Ca 3 msk chiafrön

   Lite kardemumma

   Lite kanel

   Hallon

   Kokos till granering


   Så här gör du:
  1. Mixa/blanda ihop kokosmjölk, chiafrön, kardemumma och kanel.

  2. Häll upp i skål el likande, täck över med lock el plastfolie.

  3. Låt stå i minst 15 min (eller gärna över natten)-så chiafrönen sväller.

  4. Häll över hallon och kokos för garnering & extra smak.


   

Av Annie - 24 maj 2016 19:15


   Ja det här med kosten. Nu har det gått ett tag sen jag ändrade kosten.

   Äter mest mot paleo/lchf (mest paleo).

   Ca 1,5 månad har nu gått. Ska inte säga att det varit enkelt, för det har det inte.

   Har haft nåt bakslag med kosten också, men då får jag (ofta) betala priset-smärta i magen.

   Och jag äter inte tok-strikt, men ganska ändå. Jag äter helt enkelt, det som fungerar bäst för min mage.

   Men iaf, jag äter inget socker, mycket mindre mejeriprodukter, inget gluten, inget lök, vitlök.

   Inte heller för stark mat. För då får jag probelm med magen.

   Det är tufft att ändra kosten mitt i smärta och sjukdom, men jag kände att jag var tvungen att ändra nåt!

   Magproblem och magsmärtor är inte kul att leva med varje dag-man blir ganska så slut efter ett tag ..


   Och ... magen har iaf blivit bättre. Jag har mindre magsmärtor på natten, mindre magsmärtor på dan,

   blir mindre uppjäst i magen (då ser det ut som jag är i 7:e månaden ungefär, vilket jag inte är).

   Har fortfarande problem med magen-men den är bättre iaf. Är antagligen IBS som jag har, när det gäller

   magen. Vilket kan vara sjukt jobbigt. Och smärtsamt.

   Och man kan ha mindre eller mer problem/smärtor då, det är väldigt individuellt.

   Och jag tycker själv att jag haft ganska mycket problem och smärta.


   För den som vill läsa om IBS, finns länk nedan

   www.alltomibs.se


   Har inte märkt någon direkt skillnad på min värk, smärta och symtom, vad gäller rörelseapparaten,muskler 

   leder och nervsystemet än gällande koständringen-

   men det är ju säkert väldigt individuellt också om det hjälper. Kanske att det kan hjälpa på ännu längre sikt.


   Min passion för bakning har börjat komma tillbaka och det är kul. Har bakat en del nu sista tiden.

   Bla muffins, äppel-päron-paj och dem smaskiga paleo-chokladbollarna med dadlar.

   Har provat ett nytt recept på paleo-chokladbollar och dem är himmelska, Jag lovar! Mums.


   Även hittat på några sidor/bloggar på nätet-vad gäller mat & bakning :)

   Jag bara älskar denna blogg, www.bakasockerfritt.se :) Hennes recept är underbart goda!


   Kommer recept om några dagar, så håll utkik ;)


   

Av Annie - 22 maj 2016 16:00


   

   Min status denna helg. Varit motvind i helgen-med magbesvär, värk, feber och feberkänsla.

   Och febern är nog ytterliggare ett symtom, då jag inte har nån förkylning eller så.

   Ja. Så idag blir det vila. Ska (förhoppningsvis) till Hc imorgon. Och även dit på onsdag.

   Till fysioterapin och det psyko-sociala teamet. Ja det rullar på.

   Ska även snart till neurologmottagningen och hoppas det kommer gå bra och att dem kan hjälpa mig med svar.

   Men tänker inte hoppas för mycket ändå, man har ju varit med förr i vårdsvängen. 


   Hur har din helg varit? Hoppas den varit bättre. Ta hand om er**/kramar A

Av Annie - 19 maj 2016 19:30


   Sen jag nådde botten i januari, så har jag mått skräp. Verkligen.

   Med tankar som hopplöshet, besvikelse och en känsla av att tappa kontrollen.

   Innan detta kände jag mig som en hyfsat stark tjej, men sen vart jag sjuk-med smärtor i min kropp,

   domningar, stickningar, mage som inte fungerat alls och magsmärtor. Och stark ångest på det.

   Sen tuffa beslut som jag var tvungen att ta och mitt liv som vändes upp och ner. Helt och hållet.


   Och pga min rejäla viktnedgång, så har jag verkligen inte gillat min kropp.

   Och varit fixerad vid att jag vill gå upp i vikt. Verkligen.

   Så fort jag gått förbi spegeln i hallen, så har jag blivit ledsen i hjärtat, över det jag sett. Det som är jag.

   Att kläder inte passar längre, byxorna sitter inte längre lika tajt, bh:arna är helt plötsligt för stora och

   en känsla av att känna sig oattraktiv och ful. Och inte bara det rent utseende-mässiga, även en rädsla:

   När ska det ta stopp? kommer jag fortsätta gå ner ännu mer? är det pga sjukdom som jag går ner i vikt?

   Känns som mycket av måendet har "hamnat" på vikten.


   Men iaf .. Jag är verkligen inte "där" än.

   Men jag har väl ändå accepterat min kropp nu på nåt sätt. Detta är min kropp och detta är jag.

   Visst jag är smalare än jag vill vara. Men det är som det är. Helt enkelt.

   Nånting har ändå hänt ...

   ... lite mer vilja och kämparanda har kommit tillbaka.

   Och kan jag bara känns så 1 dag av 4, så är det framsteg. Och positivt. För alla dagar kan jag inte känna så.

   Men det tar ju tid. Det tar inte 3 veckor,  eller 1 månad, det tar längre tid.


   Ett citat jag gillar ..

  "Det tar 13 timmar att bygga en Toyota, men det tar 6 månader att bygga en rolls-royce"


   Min kropp har ändå gjort mycket för mig genom åren och den har läkt tuffa sjukdomar innan.

   Och den har klarat sig igenom operation, komplikationer, sjukhus-vistelse och en tuff rehab på det.

   Så nu är det nog dags att (försöka) vara lite snäll mot mig själv och min kropp.

   Försöka tänka mer framåt och mindre bakåt. Och försöka fokusera på det som är bra,

   istället för på det som är dåligt. Fokusera på det jag kan göra istället för det jag inte kan göra.


  + Jag lever, har ben jag kan gå med, har världens bästa sambo, fina vänner och fina grannar.


    Vad är BRA i ditt liv?


   

Av Annie - 17 maj 2016 16:15


   Idag har min kropp varit tuff mot mig och jag har haft ett skräp mående med med mycket ont och smärta.

   Speciellt höft/bäcken och nacke/axlar-området. Och stickningar, domningar, bränningar i ben och fötter.

   Men idag ska inte min kropp få vinna över mig! Det blev ändå träff med en av mina bästa vänner.

   En date hemma hos mig med massa tjejsnack och kaffe, med kära A ** En riktigt fin vän!


   Vänner är så viktigt för mig! Är vänner viktigt för dig?

   

   Fick en fin blomma av vännen. Jag älskar vita blommor. Det är min grej :) Älskade vän. Tack**

   
 

Av Annie - 15 maj 2016 17:00


      # Att vara stark är inte att springa fortast eller att hoppa högst.

      # Att vara stark är inte att veta bäst eller att vara mest framgångsrik.

      # Att vara stark är inte detsamma som att höras mest.

      # Att vara stark är inte automatiskt samma sak som att ha störst muskler.

 

      # Att vara stark är att acceptera livets vilkor.

      # Att vara stark är att tänka om när livet inte blir som du tänkt.

      # Att vara stark är att uppleva motgångar i livet och trots det resa sig upp.

      # Att vara stark är att se möjligheterna i det som verkar omöjligt.

      # Att vara stark är att kämpa trots motgångar och låta det bli en utmaning.

      # Att vara stark är att trots värk/smärtor/psykisk ohälsa/sjukdomar/hinder fortsätta kämpa varje dag.

 

      

Presentation


Det är fullt möjligt att vända sitt liv och komma ut starkare på andra sidan! Kämpar nu mot kronisk smärta.

Efter utmattning, depression, diskbråck & IBS, kronisk smärta ..

Du skapar ditt Eget liv :)
Fyll det med det DU vill ..

Fråga mig

33 besvarade frågor

Min Gästbok

Följ bloggen

Följ Lifebyannie med Blogkeen
Följ Lifebyannie med Bloglovin'

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se