Alla inlägg under april 2016

Av Annie - 29 april 2016 15:15


   

     Jag tror många känner igen sig i dessa bilder. Antingen den övre eller undre bilden.

     Kan ärligt säga, att det gör jag med. Iaf nu. Jag tillhör den smala kategorin av människor.

     Och har nu tyvärr gått ner ganska rejält i vikt, pga krämpor, magproblem, sjukdomar.

     Så jag kan inte hjälpa det, men ändå .. Svårt att övertyga tankarna & hjärnan ändå.


     Jaja, jag försöker iaf "fetta" på mig så mycket jag kan, men lär ändå tänka lite på vad jag

     stoppar i mig. Till fredagsfikat blir det energi-smoothie med banan, paleo-brownie och kaffe.


     Vad tycker du/känner du? Känner du igen dig i bilden?

Av Annie - 27 april 2016 19:15


     Ja nu är det dags för ett åsiktsinlägg igen.

     Denna gång saker jag har lite svårt för. Och detta är mina åsikter. Kanske tycker du lika,

     eller så tycker vi olika. Så kan det också vara ..

    

 

   1. Bloggar som är helt lösenordsskyddade ...

  

      Nu menar jag alltså inte enstaka inlägg, utan att hela bloggen är lösenordsskyddad och går alltså bara

      att läsa för den/de som har lösenordet. Vad är grejen? Alltså, jag förstår ju egentligen ..

      Det är antagligen så att man skriver om "privata" saker som man bara vill att vissa ska läsa.

      Men, hela bloggen? hur kul är det att ha en blogg som bara några läser?

      Eller ger man ut lösenordet till många?

      Jag tror personligen, att de flesta som bloggar vill ha läsare. När det kommer till kritan ..

      Oavsett vad man skriver om.

 

      Vad tycker du? Om du tycker på annat sätt? eller om du har/haft en lösenordsskyddad blogg?

      Dela gärna med dig.

 

 

   2. Människor med körkort som kör som krattor ....

 

      Människor som inte använder blinkers, inte tittar när dem ska svänga ut på en större väg,

      kör helt fel i rondeller och lämnar INTE ens företräde ( som man ska göra ) i rondeller ...

      Ja jag kan rabla upp hur mycket som helst. Och jag har varit med om alla dessa trafiksituationer.

      Det är ju tur att jag kollar ordentligt själv (även fast jag har "rätten" på min sida)-för folk kör

      ju som krattor i vissa fall ..

      Det värsta är ju att dem leker med andra människors liv. Även om dem struntar i deras eget liv,

      så kanske dem inte vill ta död på någon annan människa ??

 

   

Av Annie - 24 april 2016 18:15


   Hej läsare, bloggare och vänner. Hur har ni haft det i helgen?

   Mitt mående har inte alls varit bra, men orkar inte skriva om det nu. Bara så less.

   Men jag har iaf (försökt) tänka på annat ..

   Hade födelsedag i torsdags och blev så uppvaktad. Fick födelsedagskort i brevlådan, blommor vid dörren,

   blombud, fina telefonsamtal av nära och kära. Och vart firad av sambon. Det värmer!

   Har så fina människor omkring mig! Tacksam för det.

   Och i helgen har vi haft besök från storstan, mina föräldrar. Trevligt att ses*

 

   Här är några av buketterna jag fått :)

   

Av Annie - 18 april 2016 18:30

  

   Tänkte först skriva detta inlägg för ca en vecka sen. Men då blev det inte av.

    Men bättre sent än aldrig, eller hur? Här kommer det iaf.

  

   "Ett recept som jag bara måste dela med mig av. Världens (nästan) godaste Raw Chokladbollar!

   Ska faktiskt erkänna, innan jag gjorde dem-så var jag lite skeptisk. Hur goda kommer dem att bli? ..

   Men oj, vad jag blev positivt överraskad! Dem vart super-goda :)

   Och dem är glutenfria, laktosfria och inget tillsatt socker. Snällare för min lilla mage."

 

    Paleo Raw chokladbollar med dadlar och nötter


     200 gram färska dadlar

     1 dl valnötter

     1 dl mandlar

     1 dl pekannötter

     1 dl pumpakärnor

     1 dl riven kokos

     4 msk raw Choklad/kakao

     1 msk kanel

     1 dl kokosolja

 

     Garnering: riven kokos att rulla bollarna i

 

     Så här gör du dessa godingar ;)


     # Kärna ur dadlarna

     # Mixa nötterna och pumpakärnorna för sig

     # Mixa dadlarna och kokosen för sig

     # Mixa ihop dem två satserna tillsamans med kakao och kanel

     # Tillsätt kokosoljan och mixa till en slät smet

     # Forma till bollar

     # Rulla bollarna i kokos

     # Förvara dem gärna i en glas-eller plåt-burk. Eller "matlåda", går bra det med ;)

 

      Ett tips: När man gör dessa är det bra om man har en ganska "stark" mixer, pga nötterna.

      Dessa godingar smakar så gott till kaffet eller tekoppen. Rekomenderas varmt :)

 

    

Av Annie - 17 april 2016 15:45

  

     Har samlat några punkter. Som innehåller sånt man kan få höra när man lever med kronisk värk/smärta.

     Och även fast man förstår att personen oftast menar väl när den säger det,

     så kan det bli tröttsamt/jobbigt i längden. Kanske lever du själv med kronisk värk och känner igen dig?

     Vad tycker du? Här kommer dem iaf ...

 

    1.  Du ser ju så pigg och kry ut!

 

     En klassiker verkligen. Fastän det säkert är menat som nåt positivt och som en komplimang,

     när personen säger det så kan den kommentaren vara väldigt sårande. Jag vet det själv.

     Har man en "osynlig" sjukdom, som inte syns utanpå, kan man oftas drabbas av misstro el ifrågasättande.

     "Du ser ju så pigg ut << kan uppfattas som : "Du ser ju så pigg ut .. är du VERKLIGEN sjuk?

 

    2. Jag har läst om en ny behandlingsform ..

 

     Även om ett tips om en ny behandlingsform, medicinsk el alternativ kan vara välmenat,

     får den som lever med kronisk smärta/sjukdom redan många tips.

     Tänk så här, om det var DU som var kroniskt sjuk, och du levde med värk/smärta varje dag,

     och massor av problem pga sjukdomen .. tror du inte att du då testar ALLA behandlingar som finns,

     och som kanske kan få dig att må bättre?

     Många med kroniska sjukdomar genomför omfattande och tuffa behandlingar som går ut på att

     lära sig att leva med sjukdomen.

 

    3. Du orkar ju aldrig umgås ...

 

     Så kan det tyvärr vara. Och såklart kan det uppfattas sårande för dig att din vän ofta drar sig ur,

     när ni bestämt att träffas. Men så här är det .. Vissa kroniska sjukdomar tröttar UT, gör ont, smärtar

     och är oberäkneliga-kan svänga i smärta från dag till dag=därför orkar inte den sjuke/drabbade kanske

     inte träffas den dag som var planerat. Så är det, jag vet själv.

     Tro mig, vi vill GÄRNA ses. Men smärtan hindrar oss.

 

    4. Vad skönt det måste vara att slippa gå till jobbet eller skolan ...

 

      Att vara kroniskt sjuk är INTE samma sak som att vara på semester.

      Men är hemma för att man inte har nåt annat val .. Tro mig, jag skulle gärna byta bort mina smärtor

      och vakna upp imorgon och vara frisk-men tyvärr så funkar det inte så.

 

    5. Du borde träna mera ...

 

      En annan klassiker. Visst, träning är underbart och kan lindra symtom.

      Men samtidigt är inte träning lösningen på en kronisk sjukdom ..

      Det finns även tillfällen då träning kan göra en kroniskt sjuk person sämre. Faktiskt.

 

      Källa: www.battrehalsa.nu

                www.twitter.com

 

      

Av Annie - 14 april 2016 18:15


   .... Tack. Tack för era tankar, tips, ord och peppande, gulliga kommentarer.

   Tack för den otroliga responsen på mitt förra inlägg. Och för att ni delar med er, av erfarenheter, ideer

   och kloka ord. Det värmer i själen. Och uppskattas verkligen.

 

   Denna dag har bestått av läkarbesök, och en sväng till apoteket. Och nu ..

   Nu är jag helt slut känns det som. Har så ont och huvudvärken, den kom som ett brev på posten.

   Känns verkligen som om orken är på botten.

 

   Blir en del serier nu. Och då bla dessa härliga karaktärer och tjejer. Så bäst är dem.

   Dem gör mig lite gladare iaf*

 

   Hoppas ni mår bättre! Och var rädd om er, vi har bara en kropp och ett liv. Kram på er*

    

Av Annie - 10 april 2016 17:00


   Hade tidigare tänkt publicera ett inlägg om Paleo, med recept idag. Men det blir inte så.

   Känner mig så otroligt tom på energi och matt idag. Och nedstämd.

   Idag räcker det bara med att försöka hålla huvudet över vattenytan. Ungefär så känns det.


   Den fysiska smärtan är jobbig, men det psykiska smärtan, ångesten är oerhört jobbig.

   Den är som förlamande. Jag brukar egentligen inte vilja blogga när jag mår så här.

   Men jag behöver nog skriva av mig, plus att det är viktigt att skriva om psykisk ohälsa, tycker jag.

   För precis som att man kan bli sjuk i kroppen, så kan man bli sjuk i själen.

   Det behöver "visas". För det kan drabba vem som helst.


   Ibland undrar jag hur det kunde "bli såhär". Men det vet jag ju egentligen.

   Det började med rent fysisk värk, smärta-som sen även resulterade i psykisk värk.


   Har du upplevt ångestattacker? och har du nåt bra tips för hjälp till självhjälp?


   Och ja, jag har också tagit ett avgörande beslut idag. Eller beslutet togs egentligen ännu tidigare,

   men nu vart det svart på vitt och undertecknat. Känns sådär .. men ändå bra.

  Jag måste tänka på mig själv och mitt fysiska och mentala välbefinnande, som måste bli bättre.


   

Av Annie - 7 april 2016 19:30

    

    Tror att många av er sett denna reklam på tv. En man som blir kallad till chefen efter personalfesten.

    Inte för att han drack för mycket. Utan tvärtom, han drack alldeles för lite ..

    Tycker denna reklam är bra, för den visar verkligen precis hur det ser ut i samhället.

    Tyvärr är det så. Beslutar man att vara nykter på en fest, tillställning eller liknande-får man ofta förklara

    VARFÖR man är nykter. Och är man nykter för att man ska köra hem el för att man är gravid,
    det är helt ok. Men är så inte fallet, då undrar ju folk i princip varför man inte ska dricka??

 

    Varför ska det ifrågasättas varför jag inte dricker, när det inte ifrågasätts varför folk dricker alkohol?

    Personen ifråga kanske vill må BRA dagen efter, slippa huvudvärk, vara snäll mot sin kropp eller

    kanske inte gillar hur alkoholen smakar. Kan rabbla upp hur många anledningar som helst.

 

    Jag ska inte säga att jag aldrig dricker alkohol, för det gör jag. Inte ofta, men ibland.

    Jag njuter gärna av ett glas vin vid tillfälle, dock är jag ingen festprisse. Verkligen inte.

    Och jag har varit nykter i längre perioder. Och Ja, ofta fick jag den frågan då.

    Varför jag inte dricker? Varför? Varför??

 

    Vad tycker du? har du erfarenhet i ämnet?

 

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards