Direktlänk till inlägg 3 juni 2016

Att leva med kronisk smärta/sjukdom del 2/2

Av Annie - 3 juni 2016 16:45

  

  Här kommer sista delen om att leva med kronisk smärta/sjukdom.

  Precis så här kan det kännas/upplevas, att leva med kronisk smärta i livet ..


  Kronisk smärta i sig är inte ett livshotande tillstånd, men det kan bla leda till depression.

  Var 5:e person som har en sjukdom som involverar kronisk värk/smärta har försökt ta sitt liv eller har

  tankar om självmord.

  Vilket innebär att var 5:e person har ett liv, där ingenting i livet upplevs som positivt eller glädjefyllt.

 
  Det handla inte om att personen är klen eller svag. Det handlar om att smärtan har helt tagit över och skapat

  sämre livskvalitet. Så dålig livskvalite att livet känns hopplöst och inte värt att leva.


  Men livet är värt att leva, även fast smärtan är där. Det är så otroligt viktigt att få bra hjälp från vården.

  Att få träffa läkare som tar smärtan på allvar, och inte "viftar bort" det.

  Även väldigt viktigt att få gå på många undersökningar och kolla upp sig, så att det inte är nåt annat-

  som ligger till grund för smärtorna. Otroligt viktigt för att kunna gå vidare i livet.

  Och vid depression och ångest är hjälpen super duper viktig. Berätta hur dåligt du mår och sök hjälp.

  För det finns hjälpa att få.


  Du vet väl att det finns värre sjukdomar?
  Jag, och alla andra människor som lever med smärta är faktiskt medvetna om att det finns värre sjukdomar.

  Men det finns alltid dem som har det värre ..

  Den kroniska smärtan lider jag av och jag tänker inte tillåta någon,

  säga till mig vad jag ska säga eller hur jag får känna. Mina känslor och tankar-är just mina.


  Jag kan rabla upp hur mycket som helst av mina symtom, för jag har inte bara min värk/smärta.

  Har även stickningar, domningar, bränningar i benen, iskalla fötter, feber, feber-känsla, svettningar,

  yrsel, hjärtklappningar, enorm trötthet, ofrivilla muskelryckningar, hudreaktion-hudpåverkan

  och stresskänslighet, magproblem, sömnpåverkan.
  Och detta är inte alla symtom jag haft/har. 


  Jag skriver inte detta för att människor ska tycka synd om mig. Absolut inte.

  Jag skriver detta för att jag vill få fram mer kunskap, att det kommer ut mer i media, att människor

  börjar diskutera det mer-hur det är att leva med kronisk smärta/sjukdom-inte bara vi som lever med smärtan.

  Att få upp ögonen för kroniska smärttillstånd. Och hur det påverkar livet och livslusten.


  Skulle även önska att läkarna får mer kunskap om smärtproblematik.

  Och att det forskas mer om kronisk smärta och behandlingar. Stora som små.

  www.fuckchronicalpain.se


   

 
 
Sofia

Sofia

3 juni 2016 19:07

Men oj vad 5e, det är mycket det :( Känner igen alla dina symtom...

Ja precis så kände jag med som dragit några, sju stycken då hade jag velat dö! Ja katter är det bästa som finns, finns inget djur jag tycker om så mycket <3

Vad roligt ni ska passa igen, dom har det säkert toppen hos er :) Är ni inte sugna på en egen? Eller var det nån allergi som stoppade det?

Kramisar <3

http://smultronhus.se

 
åsa i åsele

åsa i åsele

3 juni 2016 19:26

Att få höra att det finns dem som har det värre är ju ingen tröst, har aldrig förstått då jag fått de uppmuntrande orden!! Ska jag vara glad för att det finns dem som är sjukare än mig??

Det är synd om oss som har kroniska sjukdomar, inte synd på det viset att någon behöver tycka synd om oss, däremot så viss förståelse, empati och kanske slippa vissa märkliga "påhopp".

http://naltanorrland.blogspot.se

 
SaraEmma

SaraEmma

4 juni 2016 11:18

Hög igenkänning... Massa kramar till dig!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

4 juni 2016 12:07

Sv: Jag är hos pojkvännen hela helgen :)

http://nouw.com/nattis

 
Days by Johanna

Days by Johanna

4 juni 2016 12:13

Var 5:e, det är rätt många då med andra ord.

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Kattis

Kattis

4 juni 2016 12:15

Kan tänka mig att det nästan blir lite dominoeffekt med tilstånd som kronisk smärta som gör det värre också. Att först ha ont och så blir man inte tagen på allvar så leder det till psykisk ohälsa så småningom som även det påverkar ditt imunförsvar för ytterligare fysiska åkommor osv. Det är bra om det bli bättre medvetenhet krind sånt här och hur stor påverkan det faktiskt har på ens liv. Härligt att du skriver öppet och ärligt om det tycker jag!:)

sv: hehe kan ha varit dimman som var boven ja!:P

Kram

http://stellaefoto.blogg.se

 
Sofia

Sofia

4 juni 2016 15:50

En del av dom är nog ganska vanliga när man inte mår bra tyvärr... Ja verkligen, jag hade inte klarat det med en arm så tur jag har mami :)

Har du några kul lördagsplaner?

Kramisar <3

http://smultronhus.se

 
Ebba

Ebba

4 juni 2016 21:05

Kram på dig vännen!<3
Sv; Ja, insåg nyss att jag kanske måste tvätta det redan på onsdag tyvärr.. Har klasskamp på torsdag och vi ska vara utklädda till något, så vill nog inte ha fett hår den dagen heller.. :/

Tack!<3

Kramar!<3

http://nouw.com/ebbolella

 
natalia

natalia

5 juni 2016 20:38

Varit en jättemysig helg men nu är de över.. imon väntar jobb ;)

http://nouw.com/nattis

 
Ms. W

Ms. W

5 juni 2016 20:45

Det är ju så att allt som någon känner, t.ex kronisk smärta, olika psykiska tillstånd inte syns utåt. Det är oerhört viktigt att detta tas på allvar. Att säga "Men Du, som ser så frisk ut!" och liknande är ju som ett hån. Låter verkligen oerhört jobbigt att ha det som Du. Skickar styrkekramar

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

5 juni 2016 21:43

Åh det låter ocskå jättemysigt :)

http://nouw.com/nattis

 
Ingen bild

skotetmotlivet

6 juni 2016 00:05

Detta inlägget får mig verkligen att tänka efter <3 styrke kramar till dig :)

 
Days by Johanna

Days by Johanna

6 juni 2016 14:05

Tårtan är super god.

Här kan du se vad den innehåller

http://enkonditorsbekännelser.se/recept-williamtarta-videoinlagg/

http://daysbyjohanna.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards