Direktlänk till inlägg 19 juni 2016

-Chronic Warrior-

Av Annie - 19 juni 2016 16:00


   Det är tufft och verkligen inte lätt. Att leva med smärta. Vissa dagar är skräp.

   Och det är bara mänskligt. Att känna så. Leva med kronisk smärta är tufft. Både fysiskt & psykiskt.

  

   Jag har själv haft några dagar med mer fysisk smärta nu och det är förjäkligt rent ut sagt.

   Blir så hindrad i mitt liv och begränsad. Ett tråkigt skov.

   Haft väldigt ont i nacke, axel, skuldra-partiet och i händer och handleder.

   Kan vara en kombination av mina (gamla) diskbråck i nacken och min andra smärtproblematik

   i kroppen-som sätter sig på leder & muskler.

   Tror dock mest att det beror på min smärtproblematik, som är under utredning.

   Stel som en pinne och vad jag än gör, så gör det mesta ont. För vad man än gör i stort sett,

   så använder man händer & handleder. 

   Och det gäller även nacken, bara man använder t ex armarna, så blir musklerna vid nacken påverkade.

   Tja det ger mer smärta, bara en sån sak. När jag har sämre dagar.

  

   Och på morgonen, då känner jag mig som Astrid, 78. På riktigt.

   Är väldigt stel i min kropp på morgonen och ligga och dra sig på morgonen-funkar inte för mig.

   Leder och muskler känns super stela, ömma och värker. Det är bara att gå upp då.

   Jag klagar inte, berättar bara hur min vardag ser ut. Varje dag, i stort sett. Iaf, nästan.

 

   Och negativt tänkande drar ner mig i ångestträsket, så nu försöker jag vända mitt beteende.

   Förändringsprocess. Det hjälper att försöka tänka så positivt det går. För mig.

   Tänka på det jag kan göra-istället för det jag inte kan göra. Jag kan dricka mitt kaffe på morgonen,

   göra min lätta rehab/träning, ta min promenad & hoppas på ett positivt liv.

   Att även fast jag inte vet hur framtiden blir-att ändå tänka att det blir bättre,fokusera på det jag har

   i mitt liv-istället för det jag inte har. Tänka framåt-istället för bakåt.

   Även fast jag har en skräpdag kroppsmässigt försöka-vända det till att tänka positivare.

   Och det är en konst. En svår konst. Men jag är en bit på vägen iaf.

 

   Är så glad och tacksam för mina nära och kära. Min underbara fina sambo H, som ställer upp till 110 %

   på mig och gör så otroligt mycket för mig.

   Han handlar mat, skjutsar mig till sjukhuset och Hc (när jag inte orkar köra), lagar min bil, dammsuger,

   och tröstar mig. Han är min klippa! Verkligen. Min trygghet i livet. Min sambo, kärlek & bästa vän.

 

   Så trots allt. Så är jag ändå tacksam för det som är bra i mitt liv. Det jag har & det jag kan göra.

 

   "Livet går inte i repris-lev medans du kan"

   "Och så länge jag andas, så fortsätter jag kämpa"

 

 

     Pepp till mig och alla andra underbara, starka kämpare därute. Ge inte upp. Du är värd att fajtas för!

 

 
 
åsa i åsele

åsa i åsele

19 juni 2016 16:09

Vet ju inte ifall Du har testat, om Du har råd etc men jag skulle verkligen rekommendera Osteopat och Rosenmassage,
jag gick hos sjukgymnast från 2006 - 2013/14 och blev aldrig bra,
möjligtvis bättre en kort stund, men behövde gå varje vecka hos sjukgymnasten, så gick jag hos Osteopaten under ett halvår ungefär, en gång i månaden å blev ju så mycket bättre,
ja den kroniska värken, smärtan finns kvar å ont har jag, men det är ändå bättre och jag har inte samma plågsamma värk,
det finns dagar då jag önskar jag vore död, men trots det så är det bättre rent värkmässigt.

kram

http://naltanorrland.blogspot.se

 
it_is/Anette

it_is/Anette

19 juni 2016 18:41

Måste fråga, jag har, om du berättat det, missat, har du fått något svar på vad som gör att du har smärtan? Eller har du fått det där favoritordet som läkare verkar ha nu när dom inte kan hitta exakt vad o varför? Fibro?

Du är en otrolig kämpe, du är ett föredöme för alla som kämpar på något sätt. jag blir lika tagen o imponerad varje gång jag läser dina inlägg där du delar med dig mer personligt.

SV: tack det var ett bra tips, det har jag inte ens tänkt på. Fick tanken idag när jag var ute o promenerade att jag ska prova "tens" på axeln o områdena runt för att se om det hjälper. Din idé var lite enklare så den ska jag helt klart prova.

Allt brukar alltid bli bra - till slut *ler*... man får ibland bara göra lite omstruktureringar eller tänka om, i andra banor....

Kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

19 juni 2016 18:58

Du är så grym på att peppa!

http://nouw.com/nattis

 
Sara

Sara

19 juni 2016 20:42

Den där ångesten som kommer är inte rolig och inte någonstans vettig. Det är irriterande för det är så oresonligt ibland att man bara vill skratta åt den men man man bara fortsätter på dessa jobbiga tankar.

Kämpa varje dag, det stämmer och du är otroligt stark!!!

KRamar

http://hundkattfamiljen.bloggplatsen.se

 
åsa i åsele

åsa i åsele

19 juni 2016 20:55

Vad en homeopat gör vet jag icke, tror inte det handlar om massage.

Osteopaten känner genom kroppen och försöker identifiera obalans,
genom att trycka på olika punkter så lindras värk,
det koster troligtvis olika vart vi bor i Sverige,
jag betalar 650:- för 1 tim behandling
googla på osteopat så får Du veta mera.

Jag har haft väldiga problem i min bröstrygg,
numera får jag återfall... men kan stävja dem innan det blir helt outhärdligt, då jag gick hos sjukgymnasten så tryckte hon tillbaka den bråkiga kotan å masserade men värken försvann aldrig å jag hade i princip ont tre, fyra dagar i veckan.
Nu har jag inte varit till Osteopaten på ett par tre, fyra månader, men som sagt jag är inte längre i samma behov av hjälp.

http://naltanorrland.blogspot.se

 
ina

ina

19 juni 2016 21:04

Så sant att det hjälper att tänka positivt, du är jätteduktig på det. Man blir peppad så tack för det. Jag förstår ditt problem, jag har smärta i bröstkorgen och allt man gör med händer, armar strålar in rakt där.
Kram

http://fyrtiotaggare.com

 
natalia

natalia

19 juni 2016 22:07

Vad kul att du ser framemot dem :D

http://nouw.com/nattis

 
it_is/Anette

it_is/Anette

20 juni 2016 06:36

ja det är väl det värsta? Att vänta o vänta o gå på undersökningar o vänta mer, inte få svar. Men det är klart det är bättre dom är säkra än att dom bara slänger ur sig något...

Va bra då frågar jag - stickningar eller domningar eller vad man nu ska kalla det, vad har hjälpt bäst mot det? Och har du kommit på varför?
Jag har inte haft någon känning alls - men nu efter nackspärren (som försvunnit) o det istället känns i axeln är det så hela tiden o det är inte skönt alls.


Kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

20 juni 2016 11:52

Ingen skall behöva ha det så, jag hoppas det forskar så de kan hitta en bra medicin så man slipper smärtan och kan leva ett normalt liv.

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

20 juni 2016 13:15

Usch för mensvärk, inget kul! :( Jag åt något jätte bra för det när jag hade massor, skall se om jag kommer på vad det heter :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Sara

Sara

20 juni 2016 14:43

Sv: Ja alltså på ett sätt är det ju bättre med Op men jag är absolut livrädd för det! Det är en av sakerna som jag får väldigt ångest av, vet inte om det var därför jag kräktes också. Blev alldeles för mycket för mig!

Alla mina prover låg liksom på gränsen för en operation och dom vill ju inte göra något i onödan och särskilt kanske inte om man visar att man är livrädd och helst inte vill. Men hade dom sagt att det behövts så hade jag ju helt enkelt fått göra det.

Stackare, kan ana hur du mådde då när jag har mått så fruktansvärt dåligt i helgen och haft så ont!

Kramar <3

http://hundkattfamiljen.bloggplatsen.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

20 juni 2016 19:06

Ja jag ser ju burken framför mig men namnet syns ju såklart inte, vips som det är dimper det ner :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

20 juni 2016 19:26

http://www.lifebutiken.se/produkter/vitaminer-mineraler/kalcium/vitalias-dolomitkalk-180-kap

Nu så, jag visste det skulle trilla ner! :) Jag tog tablettervid mens och slapp det onda! :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

20 juni 2016 20:02

Japp, man förlorar kalicum när man har mens, därför får man ont. Dessa fyller liksom på och så slipper man ont. Jag behöver bara ta dem inga andra tabletter :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
deninrekampen

deninrekampen

20 juni 2016 20:51

Sv: Jo, men eller hur! Dem räddar verkligen liv! Det är en bra hjälp på vägen. Antidepressiva kan göra en bra start och sen är det största jobbet hos en själv att må bättre! Hade varit sjukt jobbigt för oss med psykisk ohälsa om vi skulle klara kriget helt själva!
Klart många klarar det, men ibland behöver man ta till det!

Läser ditt inlägg sen, har sådant illamåeende så fokuserade bara nu på att svara på kommentaren, men som du vet så läser jag ju allt ;)

Kram

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

20 juni 2016 20:59

Gömdajuveler har juuuuu så mycket fin! :*

http://nouw.com/nattis

 
natalia

natalia

21 juni 2016 11:06

Har du några planer för dagen? :D

http://nouw.com/nattis

 
natalia

natalia

21 juni 2016 14:25

Låter som att ni har en del att göra :)
Jag har precis ätit lite lunch, sitter just nu o kollar på tv :)

http://nouw.com/nattis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Skapa flashcards