Direktlänk till inlägg 5 juli 2016

Behandlingsform vid kronisk smärta ..

Av Annie - 5 juli 2016 19:30


   Tänkte skriva om akupunktur idag. Det finns dem som gillar det och det finns dem som inte gillar det.

    Som det mesta i livet så är vi olika och tycker olika.

 

   Jag gillar verkligen akupunktur. Akupunktur gör mig så avslappnad, lugn och harmonisk.

   Plus att det släpper lös massor med må-bra-hormoner och endorfiner, i kroppen.
   Jag får akupunktur av min fysioterapeut på Hc, mot mina smärtor. Har även fått det tidigare,

   då mot smärtor i samband med mina diskbråck i nacken.

 

   "Akupunktur är en behandlingsform, som används framförallt vid smärtor i leder & muskler.

   Det är inte helt klarlagt vad som händer i kroppen vid akupunktur, men forskarna tror att

   behandlingen frigör kroppens egna smärtstillande ämnen, så kallade endorfiner."

 

   Och det stämmer verkligen in på mig. Efter behandlingen känner jag endorfinerna i kroppen,

   i samband med en total känsla av att vara avslappnad.

 

   Det gör lite ont, när nålarna sätts in, men jag tycker ändå inte att det knappt gör nåt, för det lilla

   onda släpper ganska fort och jag känner mig istället avslappnad.

   Och i jämförelse med mina "vanliga" smärtor-är det lilla onda, ingenting.

 

   Jag kan varmt rekommendera akupunktur pga dess positiva effekter.

   För mig-så minskar det lite på smärtan, mina spända muskler blir avslappnade, minskar på stressen,

   jag blir mer harmonisk och faktiskt även på bättre humör. Och gladare.

 

   Har DU provat akupunktur? Och i såna fall vad tyckte du, hiss eller diss?

 

   www.1177.se/fakta-och-rad/behandlingar/akupunktur

   


 
 
Days by Johanna

Days by Johanna

5 juli 2016 19:47

Akupunktur är bra grejer. Gillar med det. Fick mot smärta i knäet, och det hjälpte riktigt bra, och jag kunde löpträna utan smärta igen :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
åsa i åsele

åsa i åsele

5 juli 2016 20:44

Har aldrig testat akupunktur är ju galet rätt för sprutor å tror att det blir samma otäcka upplevelse med nålar... har kanske fel ;-)

http://naltanorrland.blogspot.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

5 juli 2016 20:56

Ja det skall bli skönt och få upp staketet. Hugo börjar "rymma" till grannarna lite nu när han upptäckt han kan, så han lär väl bli sur på oss när vi kommer med massa brädor där som på framsidan haha

Det känns hlet okej, Erik har masserat en del med tigerbalsam, s känner bara lite nu, men tänker, håller igång så det inte gör så ont :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Ina

Ina

6 juli 2016 07:43

Jag har testat mycket akupunktur, både hos sjukgymnast och då även med el, hos smärtläkare och hos dr Nie på Essingen vilket var en upplevelse då hon behandlade kanske 15 personer samtidigt. Jag har inte blivit långvarigt hjälpt med smärta genom akupunktur men det är lika avkopplande som en massage.

http://Fyrtiotaggare.com

 
it_is/Anette

it_is/Anette

6 juli 2016 08:23

Var du tvungen att ha bild med nålar??? *ler* Nu kan jag knappt knappa på tangenterna, mina fingrar o tår gör ont ...
Tror du fick mitt svar där... nej jag gillar det inte, jag har provat - en hel nål *ler* - men det går inte.... jag spänner mig o det gör ont... JÄTTE ont..
Men många gillar det, många blir hjälpa av det så jag säger bara att det inte passar mig..

(svar på din låna kommentar hos mig - kommer, ska bara sova ut först :) )

Kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
Moa

Moa

6 juli 2016 08:30

Jag själv har aldrig provat akupunktur men däremot har jag hört en hel del tycka akupunktur är bra :)

http://WWW.moamedalicia.blogg.se

 
elisesmamma

elisesmamma

6 juli 2016 11:32

Aldrig provat, tycker det är otäckt med så många nålar samtidigt :) Är dock nyfiken på metoden och har ont i nacken allt oftare nu :(, får se om jag samlar mod och testar :)

http://nouw.com/elisesmamma

 
Emm

Emm

6 juli 2016 12:12

Jag har aldrig testat akupunktur men bara hört gott om det. Kanske skulle testa mot min onda rygg. Kramar

http://www.motherofbutterflies.blogg.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

6 juli 2016 12:12

Haha ja vi vill inte leta efter honom i hela kvarteret haha

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
SaraEmma

SaraEmma

6 juli 2016 15:11

Har provat akupunktur Både mot migrän och mot min värk i rygg och höft. Tyvärr har det inte hjälpt alls :( Tycker det är sjukt obehagligt när de snurrar på nålarna...

http://ryggresan.bloggplatsen.se

 
Ebba

Ebba

6 juli 2016 20:06

Har aldrig testat innan, tror inte jag vågar det heller. Är så himla rädd för nålar.. :S

Sv; Hahaha, varför gör vi så för?! ;)
Ja, jag älskar att ha såna i väskan eller i skåpet på skolan osv! :)

Sv2; Tack tack!<3

Kramar!<3

http://nouw.com/ebbolella

 
natalia

natalia

7 juli 2016 00:02

Tack :D

http://nouw.com/nattis

 
deninrekampen

deninrekampen

7 juli 2016 02:04

Sv: Ska ta mig en funderare på om jag ska testa på akupunktur då :) Har funderat på att söka privat terapi med, med hypnos. Är det något du tror på?

Hoppas allt e bra med dig! Va rädd om dig! Kram

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
it_is/Anette

it_is/Anette

7 juli 2016 09:01

Så jag sov - hela dagen mer eller mindre - borde även sova nu men det det vill sig inte *Ler*

Allt vad nålar heter, bara att se på bild, på tv - gör att jag får ont i fingrar o tår.
Och det där med att det ska gå bättre om man "utsätts" för något ofta så man ser att det inte är så farligt.... stämmer inte alls *ler*
Under mer än 3 månader gick jag 3 ggr/v o fick "järndropp" - det var en pärs varje gång...

Men det är tur att vi alla är olika *Ler*

kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
it_is/Anette

it_is/Anette

7 juli 2016 09:17

Så NU ska jag äntligen ta mig tiden att svara ….

Jag förstår dig rätt, jag blev nämligen också lite snopen att sköterskan gav mig tid till sjukgymnast – för mig när man har besvär som jag nu då, så ska det vara en läkare som avgör vilken form av behandling jag ska ha – om det ska kollas mer noga, om det är en fråga om medicin eller om jag ska vidare till sjukgymnast för att få hjälp. Dom hoppar över viktiga led för ofta tycker jag.

Domningarna stickningarna är kvar, dom har ialla fall inte blivit värre – men det känns konstigt o jag tycker inte om det alls. Nu har jag ett ex – man ska ju ha nytta av dom ibland… som är överläkare… inom område som jag själv tänker på kan vara sånt jag vill veta om det har med detta o göra eller inte. Så ska ta o prata lite med honom först – litar väldigt mycket på honom – är bara lite dålig på att be om råd när det gäller….

Innan du visste om du hade diskbråck, hur var det då, om du t ex lyfte något tungt, kändes det något eller inget alls, det var som vanligt?
Det är så att om jag lyfter, om jag gör något som kräver att jag använder armen på något sätt så känns absolut inget alls, det är när jag har armen stilla som det kommer – domningarna. Nu har jag även försökt tänka på när o hur – när dom kommer så rör jag automatisk på hand/fingrar, flyttar armen i annat läge. Men så nu några gånger har jag bara låtit armen vara kvar – inte gjort något o det lustiga är att då kan domningarna försvinna ett tag helt,… visst komma tillbaka ibland eller inte alls.

Träna – styrkan just nu i musklerna känns fel så jag tänjer o försöker istället mjuka upp, det känns bättre.

Jag ska prata med mitt ex, sen ska jag ringa för en ny tid så får vi se vad som sker då….
Tänker ialla fall inte vänta tills augusti o se om det blivit bättre eller sämre… som du också skriver – en sjukgymnast må vara duktig på sitt område – men han är ingen läkare ….

Kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
SaraEmma

SaraEmma

7 juli 2016 09:48

Sv: nej tyvärr hjälper inte akupunktur på mig tydligen... funderar på att testa massage. Jag har heller aldrig varit nål- eller spruträdd och inte tyckt att det gjort ont. Men sista åren har jag blivit så känslig, har väl att göra med hela smärtsystemet.
Kram!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

 
Misstossequeen

Misstossequeen

7 juli 2016 17:35

Svar: Kände så jag med ja :)

Tack detsamma :)

http://misstossequeen.se

 
Annelie

Annelie

8 juli 2016 10:23

På mig är det tyvärr diss...jag får tvärtom otroligt mycket ondare 😣😣😣
Så glad för er skull som det verkligen fungerar på.

Ha det bäst..// Kram Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

 
it_is/Anette

it_is/Anette

11 juli 2016 04:24

Ahh :) läser lite fort ibland... men samtidigt så - 1 vecka eller lite mer klarar man av OM man vet att det är en begränsad tid. Man ser slutfasen där... men 3 månader kan vara svårt för dessa personer även om dom har ett slutdatum.

Ja det är jätte skumt - kan lyfta, får inte ont, har känsel osv.... Nu kan jag mer säga att när det gör ont är det som kramp. Men mest är det nu domningar, o det är i vilket läge som helst, det kan komma när som helst.
Jag har tvingat mig själv att hålla still armen i läget när det kommer, för att se hur mycket mer ont det gör, om jag kan lokalisera någon punkt - vad sker då - jo det går över. Ibland helt, ibland lättar det för att komma tillbaka i vågor.
Så jag blir inte klok på detta - ska ringa VC idag så jag får en ny tid

Kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards