Alla inlägg den 24 juli 2016

Av Annie - 24 juli 2016 20:15


    Jag har skrivit en del om kroppsideal och kroppshysteri tidigare. Tänkte ta upp det ämnet nu med,

    dels för att jag tycker det är enormt viktigt men även för att en del människor verkar vara 

    okunniga (och i många fall klumpiga med att slänga i väg icke genomtänkta kommentarer).


    Varför måste en del människor vara så himla snabba på att kommentera andra människors kroppar eller

    storlekar? Vad är vitsen?

    Vad angår det egentligen dig om jag ser ut på ett visst sätt?

    Ofta så vet man ju faktiskt själv hur man ser ut ..

    Dem flesta har säkert en eller flera speglar hemma ..


    Och Varför är det OK att kommentera en smal persons kropp??

    Speciellt om personen i fråga mår dåligt/har depression/lever med kronisk smärta

    och själv mått dåligt över just viktnedgång?

    Varför? Varför ens kommentera överhuvudtaget? ..

 

    Jag förstår att människor kanske menar väl, dock så tar jag det inte som nåt positivt!

   "Men vad du är Smaal" eller "du borde nog äta mera" ....

 

    Varför är det så himla farligt med just en smal kropp?? Varför? Jag förstår verkligen inte ..

    Och varför är det "OK" att kommentera en smal kropp, när det inte är "OK" att kommentera andra

    kroppar-som ser ut på ett annat sätt?

    DU ser bara min kropp-men DU har ingen som helst aning om hur jag mår inuti ..

 

    Menar verkligen inget illa om andra kropptyper, så ingen missuppfattar.

    Detta behövs ventileras-för jag vet att jag inte är ensam om att tycka så här,

    eller uppleva sånt här ...

 
    För det första så äter jag väldigt ordentligt/har snabb ämnesomsättning, för det andra så är jag sjuk/

    lever med kronisk smärta.

    Och för det tredje så angår det inte dig .. Faktiskt inte!


    Och förresten har du tittat på hur du själv ser ut?

 

   "Du kanske har flottigt hår och du borde faktiskt duscha lite oftare" eller "du äter hemskt mycket

    sötsaker och du kanske borde tänka mer på din hälsa" ...

   "Eller dina tänder ser ovårdade ut, har du varit till tandläkaren det senaste året?" ...

 

   Vi ser helt enkelt olika ut. Har olika gener och ärftlighet. Jag har alltid haft en smal kropp och

   kommer antagligen fortsätta ha det med, har dem generna. Helt enkelt.

   Precis som att en del har blå ögon men andra har bruna eller gröna ögon.

 

   Om jag ska sätta in mig själv i en av dessa kategorier, så tillhör jag översta bilden. Och vaddå?

   Vaddå "real beauty?" ..  så enligt denna bild så är jag inte det alltså. Okej ..

   Känns faktiskt trist. Varför måste det motsatta nedvärderas?

   Det finns faktiskt vi som är naturligt smala. 

   Alltså smala i oss själva-utan vare sig bantning, träning eller dieter.

 

   Varför kan vi inte bara acceptera varandra oavsett utseende?

   Vi ser olika ut och det finns alltid en människa med känslor och tankar inuti oavsett

   kroppsstorlek, hårfärg eller utseende ...

  

   

   

 

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards