Direktlänk till inlägg 10 mars 2015

Jag glömmer aldrig Fadime

Av Annie - 10 mars 2015 19:30


        Som dem flesta av er vet så var det ju en viktig dag i söndags. Internationella kvinnodagen.

        Det är så viktigt att den dagen uppmärksammas. Men det är ett ämne som ska uppmärksammas vilken

        dag som helst tycker jag, inte bara den 8 Mars!

 

        Visst här i sverige har vi kommit en bit på vägen-men det är fortfarande inte jämställt.

        Som kvinna får du fortfarande (oftast) mindre lön, även fast du har samma utbildning

        och samma kunskaper som din manlige arbetskamrat! Väldigt generellt-men JA oftast är det så.

 

         Och det som händer i resten av världen är lika hemskt! som om det skulle hända här i sverige.

         Faktiskt! När jag läser/hör om hur kvinnorna i tex Afghanistan och Indien har det blir jag både

         mörkrädd och arg. Arg på hur illa en människa kan behandla en annan människa !!

         Vad är det för värld vi lever i ?

 

        Ingen kan väl ha missat den omdiskuterade våldtäkten i Indien, där en kvinnlig student

        utsattes för en oerhört grym gruppvåldtäkt på en buss, och sen efteråt slängde dem av henne,

        medans busschaufören körde bussen! What? Vad är det för omänskliga människor ...

 

          Dystra siffror i världen!

 

    1. Allra mest utsatta för våld är kvinnor i Afrika. Där har nästan 46 % av alla kvinnor upplevt våld

         hemma och/eller våldtäkt.

 

      2. 128 länder i världen gör med lagen skillnad på kvinnor och män. I vissa fall får inte kvinnorna äga

          ID-handling eller äga en fastighet. What? helt otroligt ..

 

      3. I sverige har 24 % av alla kvinnor nån gång blivit utsatt för fysiskt våld ...

 

        Behöver jag fortsätta? Det händer fortfarande, det är fakta. Och nu är det 2015 ...

 

    

 
 
N

N

10 mars 2015 20:49

Bra inlägg!

http://nouw.com/nathaliemaria

 
Maria

Maria

10 mars 2015 21:05

Detta är så hemskt! Jag såg det hemska programmet om tjejen i Indien.

Han som blev våldtagen på en buss för mer än ett år sedan. Och sen dessutom körde de upp ett järnrör i underlivet och fick ut tarmar mm.

Det berörde mig så starkt denna fina levnadsglada tjej som kämpade så! Med studier och jobb samtidigt som hennes dröm var att bli läkare.

Dessutom berättade de att av de 10 000 aborter var 9 999 st kvinnliga foster.

Jag förstår inte hur dessa män tänker? Hur ska de fortplanta sig när det finns ett överskott av män?

Jättebra inlägg många kramar

http://overleva-uretrit.bloggplatsen.se

 
THE REVOLT

THE REVOLT

10 mars 2015 22:28

Jag höll ett tal om våldtäkterna i Indien, och att nämna så våldtog de henne med ett järnrör. Och det var massa andra fall som jag läste om och tog upp i mitt tal om situationen i Indien och även om arbetet som många gör där för att motverka våldtäktskulturen.

Väldigt bra att du tar upp detta och mer i inlägget! Bör pratas om, speciellt här i väst då vi lever i väldigt högre och bättre standard än majoriteten av världen.

http://TheRevolt.blogg.se

 
Vano

Vano

11 mars 2015 01:14

Bra skrivet!

http://vanissajulclaude.se

 
Ingen bild

Bea

11 mars 2015 10:26


Jättebra skrivet om ett viktigt ämne!!!

Kram

 
Skogsraah

Skogsraah

11 mars 2015 13:26

Nej det är så hemskt :( Och riktigt bra skrivet!

http://skogsraah.blogg.se

 
Linn♡

Linn♡

11 mars 2015 16:10

helt sjukt verkligen!! Jag håller verkligen med dig! Vad är det för värld vi lever i......
sjukt, sjukt, sjukt, sjukt.....
TOPPEN INLÄGG♡♡♡♡♡♡

Hoppas du har en bra dag bästa Annie, kramar!

http://www.linnfoto.bloggplatsen.se

 
Life of Johanna

Life of Johanna

11 mars 2015 16:30

Ja usch det är hemskt egentligen 2015 att det är så här.

http://lifeofjohanna.se

 
natalia

natalia

11 mars 2015 17:04

Jättebra skrivet o så jäkla bra att du tar upp det!!

http://nouw.com/nataliatrojan

 
Elin

Elin

11 mars 2015 18:31

Bra inlägg! Viktigt och ta upp sånt här! Tummen upp till dig<3
Världen är helt upp och ner alltså, tycker att det är SJUKT!

Sv; Tack, så kul att höra :D

HAHA ja xD Skadeglädje!

Åh kul och höra - det är så jobbigt och vara blyg..det tar över ens liv jättemycket och i situationer som man inte kan vara blyg på. Skönt att du är lite mer modigare nu :D

Kramar <3

http://elin-mylife.bloggplatsen.se

 
Skogsraah

Skogsraah

11 mars 2015 22:11

sv: Ja det är jobbigt :/ Tack! Det hoppas jag också på :) Hoppas du har en bättre vecka!

http://skogsraah.blogg.se

 
Linn♡

Linn♡

11 mars 2015 22:18

Sv; Ah jo, såg vidare på programmet sedan och det var hon du också talade om...helt sjukt!!

Då får jag hoppas att du sover skönt inatt så du är piggare imorgon♡

-Jo min dag har varit bra:DD Jätteskönt väder och allT! tackar som frågar:))

Kramar<33

http://www.linnfoto.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bea

11 mars 2015 23:29

Hej igen vännen!

Vet du... Jag tror nästan att fler än 24% i Sverige, av kvinnorna, utsatts för våld. =( Tyvärr tror jag att mörkertalet är stort. Jag t ex har utsatts, men jag tror inte jag finns med i nån statistik, jag har aldrig anmält något, det var mkt länge sedan nu...
Usch.

Kram på dig, fina <3

 
natalia

natalia

12 mars 2015 08:45

Allt bra med dig idag? :D

http://nouw.com/nataliatrojan

 
SaraNavjord.se

SaraNavjord.se

12 mars 2015 15:16

Så himla bra skrivet och så viktigt ämne! Det är så sjukt hur det ser ut idag!

http://www.SaraNavjord.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards