Direktlänk till inlägg 29 mars 2016

Vaddå mer kvinna?

Av Annie - 29 mars 2016 18:45


  Dags för ett åsiktsinlägg igen ..


   

    En väldigt talande bild. En kvinna som är fylligare är inte "mer" kvinna än en smal kvinna.

    Båda kroppstyperna är lika OK. Att vara kvinna sitter inte i antal kilo eller fett på kroppen.

    Båda två är människor med samma värde och rättigheter och ingen av dem är mer kvinna än den andre.

    Vaddå mer kvinna?? Enligt vem då? Smaken är väl som baken, delad. Och tur är väl det?

 

    Varför ska vissa(oftast kvinnor)vara så snabb på att döma andra kvinnor?

    För oftast är det ju kvinnor, som klagar på andra kvinnors kroppar.

    Känns som att det kanske ligger en del avundsjuka bakom. Eller missnöje över den egna kroppen.

    Då kanske det är dags att rannsaka sig själv, istället för att låta det gå ut över andra människor.

 

    Och kommentarer som "lägg på lite hull" eller "skaffa lite kött på benen, eller "vaad du är smaal",

    kan vara oerhört sårande för den som får höra det igen och igen.

 

    Det är så otroligt onödigt att fälla såna kommentarer.

    Och det ligger nog en del okunskap bakom också. Okunskap om vikt, kroppstyp och ämnesomsättning.

    För vissa människor kan inte gå upp i vikt eller har svårt att gå upp i vikt (som mig t ex).

    Har man snabb ämnesomsättning, så bryter man fort ner kosten och även kalorier.

    Och smala människor har oftast snabb ämnesomsättning.

    Vi som är naturligt smala och som (ofta) har svårt att gå upp i vikt.

    Det är inget man kan ändra på. Kanske påverka, men inte ändra, ämnesomsättningen sitter i generna.

    Så tänke efter FÖRE nästa gång, inte efter. Då är det försent.

 

    Samma sak gäller förstås andra kroppstyper också, det är aldrig ok att hacka på nån annan eller

    fälla nedvärderande kommentarer pga kropp eller utseende! Basta!

 

 
 
deninrekampen

deninrekampen

29 mars 2016 20:21

Svarar på din kommentar först, kommer det en till kommentar så är det svar på ditt inlägg ;)

Ibland har jag koll på saker och förstår ;) Är det så att du ofta vill att allt är i tid, alltså om någon kommer försent, blir du stressad då? Och svårt för att vara spontan?

Precis, någonstans får man ju börja med.. IBS är ju inte så enkelt att leva med det heller :/

Förstår att det är jobbigast när det blir helt stopp :/ Men kan tänka mig att inte veta från dag till dag vilket av det man har, kan vara stressande?

Jag håller tummarna att det funkar för dig så dina besvär blir mindre! O om det är IBS, det är inte enkelt o ha samtidigt som man har ångest, för det e ju en såkallad "stress mage"

Ha en fortsatt fin kväll! Kram <3

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
deninrekampen

deninrekampen

29 mars 2016 20:29

Jag har varit både en väldigt smal kvinna och en med fetma. Oavsett hur man ser ut får man alltid någon kommentar.. Innan hade jag anorexia enligt rykten, vilket inte stämde. Och nu har jag fått höra att folk skrattar åt mig för att jag blivit fet, är man aldrig lagom och bra?

Vi är alla människor oavsett vi är smala/tjocka kvinnor eller smala/tjocka män :)

man ska verkligen låta alla vara på sitt sätt :)

Kram

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

29 mars 2016 21:18

Bra inlägg. Jag får ofta höra du är så smal, tack men det är inget jag behöver höra. Glad jag fick behålla lite kilo efter graviditeten, tyvärr gick jag ner en del efter operationen i dec, men hoppas kunna äta upp dem igen :)

http://nouw.com/daysbyjohanna

 
it_is/Anette

it_is/Anette

30 mars 2016 10:17

Bra inlägg, bra tankar.
För visst är det mest kvinnor som har åsikter om varandra på olika sätt, ofta nedvärderande, det är inte så ofta man hör positiva åsikter - om det inte är nära vänner.

Ni som då är smala av naturen, som då o då får höra att nu ska lägga på er lite mer hull - ni är ändå närmare idealet som finns överallt, som alla matas med - modemodeller ÄR smala, jätte smala.... även dom modellerna som kallas plussize tycker jag personligen är mer "normala" än plus...
Är man däremot just "plus" i vikten så får man ännu mer press på sig, för man är så långt ifrån idealet som vi matas med konstant....
För mig är inget fel eller rätt, alla är vi olika byggda o det viktiga är att man mår bra - men framför allt personens personlighet.

Ska man sen då bara titta på det här med att vara "mer kvinna", nu beror det ju på vad man lägger in i dom orden - är det att man är feminin eller???
Jag stannar där, vid att man är feminin, så inte ligger det i vilken storlek man har på sin kropp - det är mera den utstrålning man har.
Och att man själv "är" (här tänker jag på stil, kläder, smink, hår, vältränad eller inte, mullig, smal....) som man själv gillar att vara, som man trivs med sig själv, det som ger en självförtroende <3

Kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
Elin

Elin

30 mars 2016 20:56

Riktigt bra inlägg! Tycker om dina åsikter, det gör jag för de är så bra, utvecklade och sanna! <3
ALLA KVINNOR ÄR VÄRDA. BÅDE BRA SAKER OCH LIVET ÖVERHUVUDTAGET!

Ja.. tycker varken om när människor säger att man ser för smal ut ELLER för tjock ut! Båda är lika sårande och kan ligga djupt inom en - oftast vet man själv vad som är fel! Ingen behöver stå där med pekpinnen och påpeka!!!

SV; Tack så mycket Annie! :)<3
Haha ja, man blir som man umgås och om man hamnar bra och får lära sig tror jag att man mognar snabbare och i sinnet att man försöker med allt :)
Åååh tack!!! Du gjorde min dag med dina ord <3 tack, återigen!

Jo precis, men det är väldigt skönt att också ha sin frihet och göra vad man vill i sitt hus ;) stort plus för det!

Okej :) lycka till på "återbesöket" hos henne!

Det ska jag komma ihåg FINASTE ANNIE!<3
Kram

http://nouw.com/ElinNordwall

 
deninrekampen

deninrekampen

31 mars 2016 02:38

Ja klart den är från dig hihi, vart ska jag annars hitta alla dessa frågor haha! Försöker hitta på andra ställen, men tycker inte jag hittar något :/

Är det så härligt att åka mc? :)

Oh okej, men skönt att andras förseningar påverkar dig! :) Men jobbigt när man är sådan som vill ha kontroll, det e hemskt..

Ussch stackare :( Hoppas ändringen på kosten kommer hjälpa dig nu då, då om det skulle vara så att det slutar vara diaree någon gång, så kanske du kan ta något mot att du e hård i magen?

Ja, precis, du har nog missat att du är det och jag har nog missat att jag fått dubbel däck på magen ;) hihi

Ta hand om dig, kram <3

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
Ebba

Ebba

31 mars 2016 10:14

Håller med, så sant verkligen!<3 Fattar inte varför folk måste klanka ner på andra pga deras kroppar, ingen vet vad dem går igenom t.ex hemma! Eller om det är en sjukdom som ligger bakom att ens kropp ser ut som den gör osv, men det är ju inget fel med det alls. Så dumt bara att folk spottar ur sig såna kommentarer innan dem använt hjärna! :(

Har förresten nominerat dig i en tag på min blogg!<3
Massa kramar!<3

http://nouw.com/ebbolella

 
SaraEmma

SaraEmma

31 mars 2016 13:29

Håller helt med dig Annie! Visst är det otroligt att tjejer och kvinnor är så elaka mot varandra?! Vi borde stötta varann istället. Kram!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

 
Kattis

Kattis

31 mars 2016 18:32

Spelar ingen roll hur en människa ser ut nej, det är aldrig ok att dömma någon för utseendet eller tjata om saker som vikt utan att ta reda på fakta först. Trist om du måste stå ut med folk som påpekar vikten hela tiden...förstår att det är jobbigt!:/
Ta hand om dig! Kram

http://stellaefoto.blogg.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

31 mars 2016 19:43

Precis jag har alltid kämpat och försöka gå upp i vikt,få höra sånt hjälper ju inte då.

ja fy ångest är inget kul.

http://nouw.com/daysbyjohanna

 
deninrekampen

deninrekampen

1 april 2016 00:34

Oh va härligt, var besöket trevligt? :)

Ljudböcker är med bra, men jag har en tendens att somna haha! Det gör jag när jag läser också men då brukar den sidan jag har uppe hamna rätt iaf ;D

Får testa att googla det då ;)

Hoppas du har haft en bra dag! Kram

http://deninrekampen.bloggplatsen.se

 
Days by Johanna

Days by Johanna

1 april 2016 14:05

Tack jag är riktigt nöjd med renoveringen :)

http://nouw.com/daysbyjohanna

 
Days by Johanna

Days by Johanna

1 april 2016 15:09

Ja riktigt kul! =) Har fler på gång med :)

Hur mår du? kram

http://nouw.com/daysbyjohanna

 
Days by Johanna

Days by Johanna

1 april 2016 20:18

Håller tummarna för att omläggning av kosten hjälper dig så du får mindre ont :) skönt två nätter varit bra så du fått sova :)

Jag mår bra, varit en tuff vecka för mig med med lite ångest, men nu känns det bättre igen

http://nouw.com/daysbyjohanna

 
Maria

Maria

2 april 2016 21:22

Bra skrivet. Håller verkligen med.
Är tragiskt att människor.
Måste vara elaka mot varandra
& många gånger så är det just tjejer.
Som fäller något negativt om andra tjejer
& om hur någon ser ut.
Är verkligen tråkigt,
Vi är alla olika, vi föddes olika.
men vi är inte mindre värda för de.

http://nightbird.bloggplatsen.se

 
Tobeme

Tobeme

3 april 2016 00:49

Grym är du! 👏🏻👏🏻👏🏻😄 underbart inlägg

http://Nouw.com/tobeme

 
Maria

Maria

4 april 2016 13:32

Så jäkla bra inlägg Annie!

Hatar verkligen alla de som fäller dessa olika kommentarer. Därför har jag slutat umgås med personer som tycker och tänker så mycket. Men de själva har inga brister och fel.

Alla är vi olika och det spelar ingen roll hur man ser ut. Insidan är det som räknas i slutändan!

Många kramar

http://mobil.overleva-uretrit.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards