Direktlänk till inlägg 14 maj 2014

Hälsosamt vs ohälsosamt

Av Annie - 14 maj 2014 16:00


Jag gillar att träna och leva hälsosamt. Med att leva hälsosamt så menar jag

att jag äter bra mat, grönsaker, frukt etc. Äter sällan skräpmat tex pizza, hamburgare, godis.

Men det betyder inte att jag aldrig gör det ... jag gör det, men inte så ofta.

Jag äter mest "nyttigt", men jag äter ändå "onyttigt" ibland också.

Tex en bulle till kaffet, eller chips på helgen.

Jag tror inte på "förbud" eller att Aldrig tillåta sig att äta sånt.

Jag tror att det blir svårt att hålla det i längden om man bara ska äta strikt hela tiden.

Ett sunt förnuft kommer man långt med tycker jag, även när det gäller detta.

 

För jag kan tycka att samhället har blivit snedvridet.

Speciellt när man tittar in på en del träningsbloggar.

Det är pulver, dieter och protein. Visst jag vill också äta protein, men till en viss gräns.

Jag äter mycket annat också. Tycker det har gått för långt ..

Sen en annan sak jag inte gillar är dessa "proana-bloggar" .. Det är bara hemskt.

Det är tjejer som svälter sig själva och uppmanar andra att göra samma sak.

Det är så fruktansvärt, man har ändå ett visst ansvar tycker jag som bloggare!

 

Jag tränar inte för att gå ner i vikt, eller bli smalare. Jag tränar fär att Må bättre,

och för att det är ett måste för min rehabilitering! För att jag ska bli frisk!

Skulle jag inte träna, så skulle jag ha mer värk och vara sämre.

Träning är nåt jag antagligen kommer att göra hela livet, dels på grund av

sjukdomen och för att det gör att jag mår bättre både fysiskt & psykiskt.

 

Vad tycker du/ni? Håller ni med eller inte?

Gott eller ohälsosamt?

 

 

 

 

 
 
Ewa

Ewa

14 maj 2014 17:48

Jag har så många åsikter eftersom jag har provat så mycket, men jag envisas med att försöka hitta den gyllene medelvägen där jag äter det jag vill och mår bra av och tränar det jag orkar. Det är svårt!

Ofta önskar jag att jag var den sortens människa som kunde äta strikt utan att avvika för att gå ned i vikt. Jag önskar att jag hade ork att träna varje dag. Det är svårt att acceptera mina begränsningar.....

Pro-anabloggar borde inte tillåtas och egentligen borde inte de extrema träningsbloggarna heller tillåtas, men vi har ju åsiktsfrihet.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Annie

14 maj 2014 18:22

Kul att du delade med dig :-)
Ja det kan vara svårt.
Jag tränar ju inte för att gå ner i vikt, utan jag tränar för att må bra ( bättre!)bli frisk.

Ja precis vi har ju åsiktsfrihet och det är väl bra också, på sitt sätt tycker jag.

Men pro-ana bloggarna är jag inget fan av.
Kram/

 
natalia

natalia

14 maj 2014 19:08

Jag tycker att om man känner att man vill gå ner så ska man kämpa för det, på ett hälsosamt sätt. Sedan ska man självklart inte gå ner massor utan bara lite, till den nivån så man mår bra :)

http://nattis98.bloggplatsen.se

Annie

14 maj 2014 19:12

Ja precis ;-)
Ja bra mående och att man trivs med sig själv är ju viktigast :-)och en lagom hälsosam livsstil :-)
Kul att du delade med dig ;-)

 
SaraEmma

SaraEmma

14 maj 2014 19:22

Håller med! Jag har testat diverse dieter men kommit fram till att jag fixar det inte, och särskilt inte i längden! Försöker också äta efter sunt förnuft nu, mer grönsaker och lite mindre kolhydrater. Unnar mig lite extra gott och onyttigt då och då :-) När det gäller träning har jag varit ett hopplöst fall... Ända tills nu, när jag måste träna, och tycker det är jätteskönt! Kommer inte sluta med det :-)

http://ryggresan.bloggplatsen.se

Annie

14 maj 2014 19:26

Vilket bra svar ;-)Att äta efter sunt förnuft! :-)samma här!
Äter ganska hälsosamt men unnar mig också lite extra på helgen ;-)
Precis, nu måste vi träna ;-)

Jag kommer inte heller sluta med att träna, det är så kul tycker jag nu! :-)
Kramar/

 
jeljoh13

jeljoh13

14 maj 2014 19:50

Jag tänker också på att äta nyttigt, men inte så att det blir överdrivet. Om man går och tänker på vad man äter hela tiden blir det ju en ohälsosam livsstil p.ga det.

Sen vet jag inte riktigt vad jag tror på längre när det gäller kosten. Forskning visar ju ny info hela tiden om vad som är bra och dåligt. Det bästa är nog att göra som man själv tycker, och inte överdriva på något håll, och inte med träning heller.

Jag har inga erfarenheter av dieter, pulver och sånt, eller för viktnedgång eller viktuppgång av träning, och eller kost. Så jag kan inte kommentera det.

Jag tycker att man ska leva så som man själv mår bäst och inte påverkas för mycket av andra, för vi alla är ju olika, med olika mål och förutsättningar.

Ha en bra kväll :)

http://jeljoh13.bloggplatsen.se

Annie

14 maj 2014 20:07

Låter bra och sunt :-)
Precis det är ju helt ok också om man vill leva på olika sätt, för vi människor är ju olika :-)

Jag är ju av den åsikten att jag gillar inte "dieter" Jag tror på sunt förnuft! ;-)
Och inte massa "förbud".

Precis vi är ju alla olika.
Jag tränar ju för att må bättre och bli frisk och en del andra tränar ju för att gå ner i vikt kanske :-)

Detsamma!;-)

 
Alexis

Alexis

14 maj 2014 19:52

Det är inte undantaget som gör din vikt, utan vanan! Är du hälsosam för det mesta, men har dina undantag t.ex en godispåse i helgen, är ingenting dåligt. Det är bara sunt med undantag, annars blir man just en sådan människa som proana-bloggarna förespråkar!
Själv är jag väldigt stolt och lycklig över att ha min kropp, eftersom jag inte kan gå upp mer i vikt, trots att jag bokstavligen proppar i mig mat. Har nyligen börjat träna mer, och märker redan resultat. Men det betyder inte att jag tänker lämna bort mat-livets goda ;)
Hoppas din träning går bra, och att du kommer att bli frisk. Håller tummarna för dig!
//A

http://youngdreamer.bloggplatsen.se

Annie

14 maj 2014 20:09

Bra svar! :-)
Håller med dig verkligen! :-)
Precis!

Tack snälla! ;-)
Tack, det värmer!

 
luvcatz

luvcatz

14 maj 2014 20:35

Sund inställning. Man kan äta allt men inte alltid :)

träning o hälsa är viktigt för att man ska må bra o Pro-ana är helt galet, tycker som du att man har ett ansvar som bloggare. Visst kan man spy ur sig lite skräp ibland men inte hetsa andra till att göra som typ proana :/

Ja, en del stannar en kort stund o en del blir kvar i ens hjärta för alltid, kram ha en fin kväll :-)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Annie

15 maj 2014 07:30

Tack ;-) Ja precis, bra skrivet :-)

Vad kul att du håller med. Nä precis, man lär tänka lite på vad man skriver.

Ja så är det! :-)
Kul att du kikade in ;-)
kram/

 
Snöflinga

Snöflinga

15 maj 2014 08:57

Håller helt med!!! Jag fick ett ryck och körde med pulver till frukost eftersom jag inte kan äta så tidigt på morgonen. Det slutade med att jag fick massor av utslag i pannan och inte längre tålde varken sojaprotein eller mjölkprotein - antagligen för att jag provocerade så extremt med just massor av protein :(

Det har blivit en hälsostress, där vi SKA träna och äta helt rätt, och jag tror som du - det är okej att tillåta sig att äta onyttigt ibland!

http://snoflinga.blogplatsen.se

Annie

15 maj 2014 10:30

Vad kul ;-)
Men oj, inte kul med massa utslag.
Jag kör inte med pulver, dock äter jag kvarg ibland och proteinbars ibland, mest för att jag tycker det är gott efter träning ;-)Plus att jag vill få i mig nåt snabbt efter träningen :-)

Precis det har blivit som en hälsostress, håller helt med dig!
Precis, det är helt okej att äta"onyttigt" ibland om man vill. Att "unna" sig nåt gott på helgen ;-)
Jag äter tex Mer nu när jag tränar, men det ska man ju också. Aptiten ökar ;-)
Kram/

 
Jess

Jess

15 maj 2014 09:30

Man ska äta det man vill men man bör hålla ett öga på hur mycket man petar i sig. Alla kan inte se likadana ut vi är inte skapta så helt enkelt. Jag är överlycklig nu när jag fått börja äta igen, visst jag får inte i mig särskilt mycket åt gången men äter av det jag vill, sock bör jag ha i mig mer av vissa saker pga min op. Träna/motion är det många som hoppar över. Man måste inte gå på gym eler så man kan ta en promenad. Promenader är otroligt underskattade. Hoppas du haft en bra dag. Kram

http://attvaraannorlunda.bloggplatsen.se

Annie

15 maj 2014 10:33

Precis. så är det :-)
Ja det är ju det. Träna/motion gör under ;-)

Jag tycker man ska utöva den sortens träning man vill göra. En del vill träna på gym, andra tränar hemma eller kör kondition.
All träning är bra träning ;-)
Kram/

 
Ida

Ida

15 maj 2014 20:31

Man måste ju unna sig lite ibland. Annars är det ju så otroligt jobbigt. Men det behöver ju inte gå till överdrift! Själv äter jag en bulle ibland eller lite chips till helgen. Nån gång blir det lite för mycket av det goda. Men jag försöker ändå äta hälsosamt. Äter inget godis eller dricker ingen alkohol. Dessutom undviker jag snabbmat och för mycket kolhydrater. ;)

SV: Kul att du kollat! Jag fick idén av en vän som behövde lite pepp. Hoppas kunna inspirera några till att komma igång med träningen! :) Inte kanske för att gå ner i vikt utan för att leva hälsosammare! :) Tar gärna emot kommentarer och tips på vad jag kan skriva om. kram

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Annie

15 maj 2014 20:42

Precis ;-) Jag tycker samma!
Jag dricker inte heller alkohol.Äter lite extra gott till helgen eller en bulle ibland till kaffet :-) Och det tycker jag man ska kunna göra ;-)Äter ju annars ganska hälsosamt ;-)

Ja det var en jättefin blogg, den ska jag kolla in flera ggr ;-)
Okej ;-)
Kram/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards