Direktlänk till inlägg 3 juli 2016

Aldrig ensam ...

Av Annie - 3 juli 2016 19:45

     

     Den psykiska hälsan är så viktig. Och det är så viktigt att pratas om den psykiska ohälsan,

     för att minska på tabun, skammen och människors fördomar.

     Ju mer det "syns"i samhället-desto bättre. För det är en otrolig smärta att drabbas.

     Det är lamslagande, nedbrytande och förlamande. Man mår så otroligt, fruktansvärt dåligt.

     Man känner sig värdelös, less på livet, trött på den otroliga smärtan i själen och känner sig som ett

     hinder och i vägen för sina nära och kära.

     Att gråta det första man gör på morgonen, är fruktansvärt jobbigt. Och att vakna av panikattacker på

     natten är inget jag önskar någon. Bara dem som varit där själva-vet precis hur hemskt det är.

     Och den hemska känslan att vara ett hinder för sina nära och kära-vilket ofta resulterar i en känsla

     av att dem skulle ha det bättre utan mig! Att känna att min partner är värd nån bättre än mig ..

   

     Men DU är inte i vägen, du är inte ett hinder och det blir bättre!

     Och du är inte värdelös! Det är ångesten som "pratar".


     Aldrigensam är en förening som jobbar mot psykisk ohälsa-för unga vuxna.

     Grundaren är en kille som själv varit drabbad, av svår depression med bla inläggning och krascher.

     De säljer bla barmband med texten "aldrig ensam".


     Vissa människor ifrågasätter dessa armband och menar,

     "människor mår ju inte bättre för att jag har ett armband på mig"?


     Och då har man ju verkligen inte förstått vitsen alls, anser jag.


     Det positiva med dessa armband är att dem syns och skapar frågor och diskussioner,

     mellan människor och i samhället.
     Det är ett sätt att skapa samtal och diskussioner om psykisk ohälsa/depression/ångest.

     Finns säkert flera olika sätt och detta är 1 bra sätt. Att köpa detta armband och ha det på sig.

     OCH att prata om psykisk ohälsa. Att våga prata om det. Vi behöver inte skämmas!


     Vi är krigare. Låt oss kriga tillsamans-för ett bättre mående!

     Och för ett samhälle där tabun kring psykisk ohälsa-måste minska!

    Jag använder stolt mitt armband. Använder det varje dag nu.

 

    Om du vill läsa mer, kolla in deras hemsida www.aldrigensam.com

    Jag köpte mitt armband på deras hemsida, smidigt och enkelt. tog ca 1 vecka att få det i brevlådan.

    Man får hem det i förpackningar och opärlat. Så jag har pärlat mitt själv :)

    Jag som har smala handleder, tycker det var positivt . Så det blir rätt storlek :)

 

   

   

 
 
Ingen bild

skotetmotlivet

3 juli 2016 20:28

Måste köpa ett sånt armband :D då kanske det blir bättre.
Älskar att läsa din blogg <3

 
åsa i åsele

åsa i åsele

3 juli 2016 20:46

Att behöva skämmas och dölja att man har en viss sorts sjukdom är helt galet, ändå är det på något vis mer skamligt med psykisk ohälsa,
jag kan förstå att "förr i tiden" då folk satt inlåsta på mentalsjukhus kanske det var känsligt och blev jobbigt, men nu när folk vanligtvis är så upplysta å det faktiskt är vanligt att folk berättar om psykisk sjukdom så borde det inte längre vara tabu,
när jag gick å pratade med en psykolog skämdes min mor å ville att jag inte skulle berätta det för någon, hon skämdes.
Jag tror på ett öppnare samhälle där folk får vara annorlunda utan att bli dömda på förhand, att vi måste acceptera att även själen blir sjuk å behöver omvårdnad.

http://naltanorrland.blogspot.se

 
Annelie

Annelie

3 juli 2016 21:26

Detta armband visste jag inte ens fanns. Jättebra ju...att man vet vilket helvete folk kan gå genom.

Ha nu en riktigt bra kommande vecka..// Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

 
ina

ina

3 juli 2016 21:26

Så fint. Jag kände inte till dom så jättebra och intressant att få läsa om det hos dig. Det är ju verkligen så att ångesten kan göra detta mot den som bär den och det blir som en främmande röst som tar plats och berättar hur det minsann är. Kram

http://fyrtiotaggare.com

 
Sofia

Sofia

3 juli 2016 22:45

Jag ska göra ett sånt armband här hemma tänkte jag, har massa saker till det :)

Ja då sover man bäst om man har egna saker tycker ja, om ja ens sover alls! Haha nej ingen Instagram, borde kanske köra igång med det men ibland tycker jag allt det man redan har räcker :D Kör du mkt med Insta?

Kramisar

http://smultronhus.se

 
lev-i-nuet88

lev-i-nuet88

4 juli 2016 00:05

Jag med! :D

Jaså, mysigt!! ;D
Jag bor i en by kan man säga, så blir natur för mig med. Eller i byn till mataffären.

Kramis♥!

http://lev-i-nuet88.bloggplatsen.se

 
åsa i åsele

åsa i åsele

4 juli 2016 11:20

Har Du Instagram? Jag finns där naltabblovers ifall Du vill följa mig :)

http://naltanorrland.blogspot.se

 
it_is/Anette

it_is/Anette

4 juli 2016 18:02

Visste inte heller om att det här armbandet fanns.
Men har sett att det finns för alla möjliga saker - det är fina bevis för att man stöttar någon sak.
Våra ungdomars hälsa oavsett om det är psykiskt eller fysiskt är så viktigt att ta hand om från start - direkt. Men det glöms bort - det finns inte resurser - samma ord som kommer när det gäller våra gamla. Det finns inte resurser, pengar.... nähäää säger jag - finns det inte?? Så ser jag mig runt o noterar var det läggs pengar istället....

Bra att du tar upp dessa ämnen. Dom behöver pratas om mycket mera.

Kram

http://itismadeby.bloggplatsen.se

 
lev-i-nuet88

lev-i-nuet88

4 juli 2016 20:35

SV: Ja, man måste släppa jobbet när man är ledig, jag gjorde inte det när jag jobbade på FK, så kanske det är en av anledningarna till att jag blev sjuk..♥

Sant. Nej, jag tycker inte att vi är ihop, men han har sagt att jag är hans tjej. Vi har inte varit "ihop" länge alls. Någon enstaka vecka max..

Jaså, det låter riktigt bra ju♥ :) förstår att du gillar det.
Vi har det mesta man behöver i byn, fast inga kläder dock, då det får man beställa eftersom jag inte klarar att åka bil/tåg in till köpcentret och butikerna i stan. Tar 20 min med tåg dit.

Kramis :)

http://lev-i-nuet88.bloggplatsen.se

 
elisesmamma

elisesmamma

5 juli 2016 09:08

Jättebra skrivet❤️ och tack för titten 😊

Sv: ja ögonbrynspenna är min nya favorit😊

Du får också ha en fin dag😊

http://elisesmamma

 
lev-i-nuet88

lev-i-nuet88

5 juli 2016 15:25

SV: Yes :) .
Det har jag, brukar nämna det ibland på min blogg :P .

Tackar, ha en toppen eftermiddag/kväll! ♥
Kram kram

http://lev-i-nuet88.bloggplatsen.se

 
Kaela

Kaela

7 juli 2016 11:44

Bär armbandet alla !

Jag tror dessa armband kan rädda liv och öppna för samtal gemenskap och nya vänner!

Kram Kaela

http://kaela-bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards