Direktlänk till inlägg 3 december 2017

Önskeinlägg från läsare-jobba inom vården ...

Av Annie - 3 december 2017 11:15


    Fick ide till detta inlägg efter önskan från en läsare ( och kär vän ) till mig, 

      nämligen min fina vän Angelica www.nouw.com/icaibloggen

     Detta inlägg handlar om vården-eller snarare att arbeta inom vården.

     Jag har tidigare arbetat väldigt många år inom vården, som uska.

   

      Jag tycker det är oerhört trist och ledsamt att det satsas så oerhört lite på denna yrkeskår-

      för dem gör så oerhöt mycket på sina arbetspass! De som själva jobbat inom vården,

      kan nog säkert hålla med mig ;)

 

      Ett arbetspass innehåller både hjälpa till med hygien, dusch, morgonrutiner, servering av måltider,

      hjälp med mediciner, (ev sondmatning, ge insulin, ta blodtryck etc), dokumentering på dator, 

      journalanteckningar, ev kontakt med anhöriga, kontakt med Ssk, hjälp med toabesök,

      aktivering som te x promenad på em. Och detta är ändå inte allt. 

      Du kan också få springa till avd ovanför där det är kort om personal och hjälpa till vid en fallolycka,

     eller ge mediciner, då den enda som jobbar kanske är vikarie ( och inte är delegerad för mediciner ).

     Så här ser det ut inom vården, i många fall.

 

     Jobba inom vården är också givande för man möter så oerhört mycket människor, livserfarenheter,

     livsöden och värme. Jag har mött så många vårdtagare som varit så oerhört tacksamma.

     Och även anhörga. Som varit så tacksamma!

 

     När jag ser tillbaka så inser jag att jag har gjort rätt så mycket. Jag har upplevt så mycket inom vården.

     Jag har mött så väldigt många människor. Jag jobbade iaf ca 15 år inom yrket, på olika arbetsplatser

     och i 2 olika städer.

    

     Jag har också jobbat med vård i livets slutskede, palliativ vård. Och gjort i ordning människor-

     som lämnat jordelivet. Gjort i ordning dem tills deras anhöriga ska komma och ta farväl.

     Det är en del av arbetet också. Att kunna tackla det och ge dem anhöriga ett viktigt & bra avslut.

 

     Så vad är summan av inlägget?  Jag har lärt mig så mycket av min tid inom vården, 

     både vad gäller människor, livserfarenheter, terapeutisk och medicinskt.

     Men det finns också nackdelar. Och det är för många tyvärr-i min mening.

     Min kroniska värk, började med flera diskbråck i nacken. Och jag är ganska övertygad om att mitt

     dåvarande jobb inom vården-låg till grund för mina diskbråck.

  

     Har Du jobbat inom vården? Vad tycker du? Har Du erfarenheter inom vården?

     

 
 
åsa i åsele

åsa i åsele

3 december 2017 12:17

Tyvärr ja så satsas det alltför lite på vård och omsorg,
det är vanligtvis det första stället där det blir indragningar när kommun ska spara pengar.

Tyvärr är det icke alltid rätt människa som jobbar inom vård och omsorg, det finns många med hjärta av guld men även rötägg som förgriper sig på de äldre, sjuka, funktionsnedsatta som icke kan försvara sig, som har svårt att kommunicera och inte alltid blir lyssnad på.

Att jobba inom vården tar mycket energi och är både fysiskt och psykiskt jobbigt, tyvärr ett låglöneyrke.

kram

http://naltanorrland.blogspot.se

 
Emm

Emm

3 december 2017 15:10

Att jobba inom vården kan vara det viktigaste yrket som finns, det och läraryrket. Jag har själv jobbat inom hemtjänst. Det var väldigt givande och jag växte oerhört mycket det där året som jag jobbade inom det.
Kram

http://www.motherofbutterflies.blogg.se

 
Kattis

Kattis

3 december 2017 16:46

Jätteintressant att läsa dina tankar och erfarenheter från vården. Håller helt med dig om att det satsas för lite och belastas för mycket på vissa yrkesgrupper. Själv har jag endast jobbat som vårdbiträde inom äldrevården men jobbade då nära både uskor och sak.

Kram och hoppas din första advent varit riktigt bra!☺

Kram

http://stellaefoto.blogg.se

 
Jennifer

Jennifer

3 december 2017 17:56

Nej jag har inte jobbat inom vården

http://missjennifer.se

 
natalia

natalia

3 december 2017 18:14

Har adrig jobbat inom vården, men vet folk som gör de <3

http://nouw.com/nattis

 
icaibloggen

icaibloggen

3 december 2017 21:24

Tack för inlägget! Så bra info, jag gillar ju vården, men till en gräns. Jag älskar ju tex att hjälpa människor, men det ska vara till en viss gräns, att arbetsgivaren har mer förstående och förstår att man behöver ha mer personal inom vissa avdelningar!

Kram <3

http://nouw.com/icaibloggen

 
Johanna Utterberg

Johanna Utterberg

4 december 2017 09:57

Vilket bra inlägg och intressant med allt du jobbat med inom yrket. Jag har bara jobbat i något år inom personlig assistant/hemtjänst men där ingick hygienvård, måltider, dusch, kontakt med anhöriga och andra, hjälp med mediciner och aktivering och det är verkligen ett jobb där man gör mycket och som borde satsas mer på!! Kram på dig <3

http://johannautterberg.blogg.se

 
MADDISENJ.SE

MADDISENJ.SE

4 december 2017 11:25

Bra inlägg. Jag jobbar själv i vården som sjuksköterska och det behöver verkligen satsas mer på vårdpersonal överlag, arbetsförhållanden är alldeles för tuffa och lönerna är för de flesta på tok för låga med tanke på vilket fantastiskt och viktigt jobb man utför!

http://maddisenj.se

 
Amanda

Amanda

4 december 2017 14:11

Så intressant och bra inlägg! :)

http://mandasdiary.devote.se

 
Kattis

Kattis

4 december 2017 15:58

Hoppas du fått en riktigt bra start på denna vecka!☺

sv: Valborg är helt rätt!😀

Kram

http://stellaefoto.blogg.se

 
Carina

Carina

13 december 2017 22:02

Att jobba inom vården kan vara ett av dom viktigaste yrket som finns, det och läraryrket. Jag har själv jobbat inom vården många år innan jag blev sjuk. Det var väldigt givande men tyvärr så satsas det alltför lite på vård och omsorg o på grund av det blir personalen som jobbar ofta sjuka av att dom måste jobba mer än dom förmår.
Att jobba inom vården tar mycket energi och är både fysiskt och psykiskt jobbigt, tyvärr ett låglöneyrke med tanke på allt arbete man gör.
Kram

http://100procentfighter.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 22 oktober 2018 19:09

       NU har det hänt något .......            Jag har flyttat och finns numera på annan address, nämligen www.nouw.com/by_anniess        Alttså www.nouw.com/by_anniess         Hoppas vi ses där!           Kramar Annie ..... ...

Av Annie - 22 oktober 2018 18:51

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9792966971

Av Annie - 21 oktober 2018 19:48


  Har så mycket i skallen just nu ....           men ni kommer förstå tids nog ;) mest roliga saker.           Jag har haft en riktigt bra helg och det känns Helt okej med jobb imorrn.           Ska faktiskt bli kul ;)              Är ...

Av Annie - 20 oktober 2018 14:36


     Ha en fin lördag alla läsare & bloggare!      Ska alldeles strax iväg. Bortbjuden på fikakalas och sen middag på det. En helkväll :)        Blir trevligt och kul!        Ha en fin kväll kära Du :)     ...

Av Annie - 19 oktober 2018 12:12


    Inom en snar framtid kommer det nog hända lite saker här på bloggen .. ;)          Annars är det ju fredag idag och det känns toppen. Känner mig lite piggare idag :)       Min helg blir lugn med träning, vila och småfix.      Ja imorr...

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards