Alla inlägg under juli 2016

Av Annie - 18 juli 2016 18:15


   Hej på er fina bloggare, läsare och bloggvänner :)


   Och tack för alla kommentarer. Alla 26, ska svara på alla i sinom tid ;)

   Har faktiskt saknat bloggen och er. Hur mår ni?

   Jag har haft några bra dagar på landstället i Roslagen ( Norrtälje-trakten )

   Har ätit god mat, njutit av naturen, tagit promenader och umgåtts med nära & kära.

   Tänkte faktiskt jobba på lite inlägg ikväll, som kommer framöver :)

   Vad har ni haft för er?


   Bjuder på ett tips i en av bilderna. Ett gott alkoholfritt vitt vin-som dracks i helgen.

   Riktigt gott. Rekommenderas varmt!


   Lite bilder från min weekend :)

   

   

   

Helg · Livet · Sommar
Av Annie - 15 juli 2016 19:00


     Att vara stark är inte att springa fortast eller hoppa längst ..

     Att vara stark är inte att lyfta tyngst vikter ..

     Att vara stark är inte att höras mest ..

     Att vara stark är inte att veta bäst eller att alltid vara nummer 1 ..

  

     Att vara stark är att acceptera livets vilkor ..

     Att vara stark är att kliva upp ur sängen varje morgon-trots att hela kroppen skriker av värk ..

     Att vara stark är att kliva upp varje morgon-trots att ångesten vill få dig att stanna i sängen ..

     Att vara stark är att tänka om när livet inte blir som du tänkt ..

     Att vara stark är att se möjligheterna i det som verkar helt omöjligt ..

     Att vara stark är att behöva kämpa i motvind och låta det bli en utmaning ..

 

     DU har styrkan inom dig. Den finns där. DU är värdefull ..     

    

Av Annie - 13 juli 2016 20:15


     Det är precis lika viktigt att tänka på HUR man beter sig på nätet, vad gäller bloggar, kommentarer,

     sociala medier-jämfört med hur man beter sig IRL. Alltså i verkliga livet.

     Det är definitivt inte ok att bete sig dåligt eller komma med negativitet eller hat bara för att du

     sitter bakom en datorskärm. Det är däremot väldigt fegt och säger ganska mycket om dig som person ..

     Och glöm inte att varje dator har ett IP-nummer och kan man något så när om datorer och nätverk,

     så kan man spåra IP-numret. Och även datorn.

 

      Oskrivna Bloggregler


    1. Näthat och elakheter är aldrig OK. Om du nu stör dig så på personens inlägg eller innehåll varför då läsa,

        eller ens kommentera?? Skärpning!

 

    2. Det är definitivt ALDRIG Ok att sno eller kopiera ett inlägg, utan den personens samtycke!

        Alla människor som har något uns av förnuft däruppe borde fatta det.

        Då har man faktiskt ingenting i bloggvärlden att göra om man inte fattar det ..

 

   3. Folk som kommenterar utan att känna mig och bara skriver "Allt bra? .."

       Det går bara bort. Har du inte ens tid eller energi att läsa det jag skrivit och bara vill göra reklam

       för din egen blogg .. då har du inget på min blogg att göra, faktiskt.

       Vill du ha gensvar från mig-då får du faktiskt anstränga dig lite själv också!

 

   4. Likaså personer som inte känner mig och "bara" vill göra reklam för tävling på sin egen blogg!

       Det går också helt bort. Man har faktiskt 4 minuter över att läsa ett inlägg och skriva en rad.

       Jag menar 4 minuter, det har alla ..

       Jag tittar in hos så gott som alla, som kommentarar i min blogg, även dem jag inte känner :)

       Och vill man inte ens läsa mitt inlägg & bara göra reklam för sin egen tävling-då kan man ju titta

       in på nån annan blogg istället ..

 

       Vad tycker du själv som läser? dela gärna med dig!

 

   

Av Annie - 12 juli 2016 18:45


  Alltså. Jag har gjort min lätta rehab/träning nu i ca 7-8 veckor. 2 ggr/vecka och det har funkat ok ändå.

  Ibland mer ok och ibland mindre ok ..

  Tar också fler promenader, 1 kortare promenad nästan varje dag.

  Några gånger har jag fått mer ont. Men andra gånger har jag inte det. Bara mitt "vanliga" onda.

  Det kan ju också vara så att, när jag haft mer ont, att det är min "vanliga"ont + träningsvärk.

  Men jag vet ju inte. Man får prova sig fram, försiktigt.

  Jag varierar såklart mellan att träna olika muskelgrupper och både överdel och underdel.

  Men då jag har 3 nackdiskbråck i grunden och är svag i nacke/axlar/armar-så är jag mer försiktig

  med överdelen av kroppen. Och ja det är lätt, lätt träning, men ändå. Lycka. Sån lycka.


  Och ja den övriga smärtproblematiken i kroppen är fortfarande under utredning hos neurologmottagningen.

  Hoppas det till slut kommer ge mig svar, på smärtan och alla konstiga symtom.

  Diffusa och skumma symtom. Och stickningar och domningar.


  Men iaf. Jag kan inte riktigt förklara det.

  Men .. träning gör mig gladare, positivare, stärker mitt psyke, ger mig bättre självförtroende,

  starkare självkänsla och träning är så mycket JAG på nåt sätt. Ni som känner mig sen innan vet ju

  precis hur mycket träningen har betytt för mig! Och dem där Endorfinerna jag får, ah lyckokänslor.

  

  Oavsett vad som händer med mig. Så har jag hittat tillbaka till en liten del av min passion.

  Träningen. Lyckan. Ger. MIg. Aldrig. Älskade endorfiner. Träning gör mig lycklig.

  Hellre lite träning än ingen träning. Shit vad jag har saknat träningen!


   

Av Annie - 10 juli 2016 19:15


   Vad har hänt sen sist då?

   Vi har haft släktkalas i helgen med mycket god mat och trevligheter. Vilket resulterade i mindre sömn

   och något mer ont/smärta för min del. Men det var ändå värt det :)

   Endel var långväga, ända från USA. Så kul att ses igen*


   Hur har din helg varit?


   Har även vunnit i 2 tävlingar och det är kul. Vunnit "Wild chips" hos fina Sofia www.smultronhus.se

   och vunnit armband (för bara nån dag sen) hos fina Nattis www.nouw.com/Nattis :)


   Dagens tänk: livet går inte i repris-lev medans du kan ..


   En bild från släktträffen. Har bivit så fötrjust i att använd kjol och klänning numera.

   Denna långkjol från Bikbok, är en av mina favoriter. Och topp från lager 157. Lite reklam här ;)


    

Av Annie - 7 juli 2016 15:15


   Centerpartiet pratar om enkla jobb. Och när de då pratar om enkla jobb, så borde ju det vara just det,

   enkla jobb. Alltså jobb som är lätta och inte kräver så mycket av arbetstagaren.


   Att utbilda sig till undersköterska OCH jobbar som undersköterska vare sig inom äldrevård, på sjukhus,

   eller på akuten-är ett enkelt jobb enligt Centerpartiet.

   Är det ett enkelt jobb?? Annie Lööf, du har inte en aning hur verkligheten ser ut ..


   Det verkar bra mycket enklare att jobba som politiker, i mina ögon-än som uska.

   Har hon ens en aning om HUR MYCKET en uska gör under 1 dag på sitt arbetspass??

   Politikerna, inklusive annie Lööf kan väl prova på att jobba som uska under en dag,

   det skulle nog vara VäLDIGT nyttigt för dem och för Sveriges befolkning!


    Då när de har jobbat 1 dag som uska så har dem ....


    Inte hunnit ta nån lunch, pga stressen och för mycket att göra ..

    Torkat tårar på någon som har ångest eller smärta ....

    Gjort iordning en avliden människa för sista vilan, innan de anhöriga kommer ..

    Sprungit med mediciner och dela ut lunch till 15-20 patienter/boende ....

    Gjort iordning & serverat fika till 15 patienter/boende och ev anhöriga ....

    Hunnit dokumentera ALLT på journaler via datorn ...

    Tagit blodtryck & puls, tagit blodprov, gett insulinsprutor, lagt om sår  ...

    Hjälpt patient som ramlat/skadat sig/blöder-kontaktat Ssk eller läkare, ev följt med till akuten ...

    Arbetat både dagar, kvällar, nätter, helger ....

    Hjälpt patient/boende till toalett eller dusch ...

    Haft telefonkontakt med anhörig, som önskar bli uppringd ...

    Haft egna personliga ansvar på avd t ex kostombud eller brandombud ...

    Är man brandombud så är man Ansvarig för att allt är brandsäkert på avd, t ex täta dörrar, rena ytor

    i korridorer ifall brandmän måste komma in m.m ....

 

    Och mycket, mycket mer som INTE är enkelt ....

    Och det krävs mycket av den som jobbar inom vården och man har mycket ansvar som uska!


   Jag har själv jobbat många, många år inom vården tidigare och gjort allt detta på mina arbetspass.

   OCH mycket mera. Skulle jag rabbla upp precis allt-skulle det bli ett väldigt, väldigt långt inlägg ..


   Ett annat perspektiv i ämnet, som är viktigt:


   När man är patient på sjukhus/boende på äldreboende är det A och O att kunna känna sig trygg

   i den miljön-för Jag som patient är beroende av vården och beronende av hjälpen jag får.

   Att personalen inom vården kan svenska språket och att vi (jag som vårdtagare och du som vårdgivare)

   kan kommunicera är nödvändigt och ett måste! Absolut måste!


   Så NEJ jobba som uska inom vården är INTE ett enkelt jobb! Och det passar inte vem som helst!!

   Och vem som helst skulle heller inte klara av det jobbet!


   Kan lova att många av dessa politiker, inte skulle orka jobba ens 1 vecka som uska ..


   

Av Annie - 5 juli 2016 19:30


   Tänkte skriva om akupunktur idag. Det finns dem som gillar det och det finns dem som inte gillar det.

    Som det mesta i livet så är vi olika och tycker olika.

 

   Jag gillar verkligen akupunktur. Akupunktur gör mig så avslappnad, lugn och harmonisk.

   Plus att det släpper lös massor med må-bra-hormoner och endorfiner, i kroppen.
   Jag får akupunktur av min fysioterapeut på Hc, mot mina smärtor. Har även fått det tidigare,

   då mot smärtor i samband med mina diskbråck i nacken.

 

   "Akupunktur är en behandlingsform, som används framförallt vid smärtor i leder & muskler.

   Det är inte helt klarlagt vad som händer i kroppen vid akupunktur, men forskarna tror att

   behandlingen frigör kroppens egna smärtstillande ämnen, så kallade endorfiner."

 

   Och det stämmer verkligen in på mig. Efter behandlingen känner jag endorfinerna i kroppen,

   i samband med en total känsla av att vara avslappnad.

 

   Det gör lite ont, när nålarna sätts in, men jag tycker ändå inte att det knappt gör nåt, för det lilla

   onda släpper ganska fort och jag känner mig istället avslappnad.

   Och i jämförelse med mina "vanliga" smärtor-är det lilla onda, ingenting.

 

   Jag kan varmt rekommendera akupunktur pga dess positiva effekter.

   För mig-så minskar det lite på smärtan, mina spända muskler blir avslappnade, minskar på stressen,

   jag blir mer harmonisk och faktiskt även på bättre humör. Och gladare.

 

   Har DU provat akupunktur? Och i såna fall vad tyckte du, hiss eller diss?

 

   www.1177.se/fakta-och-rad/behandlingar/akupunktur

   


Av Annie - 3 juli 2016 19:45

     

     Den psykiska hälsan är så viktig. Och det är så viktigt att pratas om den psykiska ohälsan,

     för att minska på tabun, skammen och människors fördomar.

     Ju mer det "syns"i samhället-desto bättre. För det är en otrolig smärta att drabbas.

     Det är lamslagande, nedbrytande och förlamande. Man mår så otroligt, fruktansvärt dåligt.

     Man känner sig värdelös, less på livet, trött på den otroliga smärtan i själen och känner sig som ett

     hinder och i vägen för sina nära och kära.

     Att gråta det första man gör på morgonen, är fruktansvärt jobbigt. Och att vakna av panikattacker på

     natten är inget jag önskar någon. Bara dem som varit där själva-vet precis hur hemskt det är.

     Och den hemska känslan att vara ett hinder för sina nära och kära-vilket ofta resulterar i en känsla

     av att dem skulle ha det bättre utan mig! Att känna att min partner är värd nån bättre än mig ..

   

     Men DU är inte i vägen, du är inte ett hinder och det blir bättre!

     Och du är inte värdelös! Det är ångesten som "pratar".


     Aldrigensam är en förening som jobbar mot psykisk ohälsa-för unga vuxna.

     Grundaren är en kille som själv varit drabbad, av svår depression med bla inläggning och krascher.

     De säljer bla barmband med texten "aldrig ensam".


     Vissa människor ifrågasätter dessa armband och menar,

     "människor mår ju inte bättre för att jag har ett armband på mig"?


     Och då har man ju verkligen inte förstått vitsen alls, anser jag.


     Det positiva med dessa armband är att dem syns och skapar frågor och diskussioner,

     mellan människor och i samhället.
     Det är ett sätt att skapa samtal och diskussioner om psykisk ohälsa/depression/ångest.

     Finns säkert flera olika sätt och detta är 1 bra sätt. Att köpa detta armband och ha det på sig.

     OCH att prata om psykisk ohälsa. Att våga prata om det. Vi behöver inte skämmas!


     Vi är krigare. Låt oss kriga tillsamans-för ett bättre mående!

     Och för ett samhälle där tabun kring psykisk ohälsa-måste minska!

    Jag använder stolt mitt armband. Använder det varje dag nu.

 

    Om du vill läsa mer, kolla in deras hemsida www.aldrigensam.com

    Jag köpte mitt armband på deras hemsida, smidigt och enkelt. tog ca 1 vecka att få det i brevlådan.

    Man får hem det i förpackningar och opärlat. Så jag har pärlat mitt själv :)

    Jag som har smala handleder, tycker det var positivt . Så det blir rätt storlek :)

 

   

   

Presentation


Välkommen!

Jag är en driven träningstjej som även är amatörkonstnär på fritiden.
Förutom det så har jag även en hel del sjukdomar i ryggsäcken och lever med kronisk smärta & ångest.

Skriver om allt möjligt som kommer i min väg :)

Enjoy!

Fråga mig

36 besvarade frågor

Min Gästbok

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

RSS

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards